Как се отрази пандемията на българското здравеопазване и пред какви казуси бяха изправени юристите през изминалата година?
Темата коментира в “Нашият ден“ адв. Мария Петрова.
“В началото на годината бяха много чести оплакванията на гражданите, че нямат достъп до ваксини, тогава нямаше ваксинационни пунктове, нямаше възможност и за особен избор на конкретна ваксини.
Съществуваха много притеснения от нежелани реакции. Както и защо в България няма фонд за обезщетение, в случай че настъпят такива.
Отделно от това липсата на организация по въвеждането на данните в операционната система също създаде доста главоболия и работа, защото по този начин бяха нарушавани правата на определени граждани.
Липсата на електронно здравеопазване се отрази в това, че много хора се оказаха ваксинирани, но без изрядни документи впоследствие.“
“По-нататък в годината, когато вече имахме достъп до ваксини, започна следващият колосален проблем – “Зеленият сертификат“.
Само по себе си той е измислен като едно практическо решение за това да проследява докъде е стигнала ваксинационната кампания и на какво можем да разчитаме като общество на ваксинационно покритие, но с него възникнаха и следващите казуси.
Нарушават ли се правата на хората, когато им се изисква на определени места “Зелен сертификат“, какво се случва с работещите, може ли някой да бъде уволнен, ако не представи такъв документ.“
“Възникна и типично българското решение на всеки един проблем, а именно да се опитаме да минем извън системата с т.нар. “фалшиви сертификати“, които създадоха главоболия пък на прокуратурата, а донякъде и на нас адвокатите, защото винаги когато има търсене и предлагане, има хора, които се възползват от този тип документи, но има и такива, които ги издават.“
“Детската болница беше последният казус, по който работих. Всички искаме да имаме добро детско здравеопазване, но не е важно просто да слушаме какво се казва в общественото пространство, а да знаем дали практически то може да се реализира, когато някой обещава нещо, а то противоречи не на един, а на няколко закона. Най-малкото практически е невъзможно да се случи в кратки срокове.“
Решения
“Основното решение, което мога да предложа, преди да стигаме до съд и съдебни дела, е да създадем една добра организация.
Ще си позволя да посъветвам проф. Сербезова, в нейното качество на министър на здравеопазването, да наблегне на няколко основни неща: по-добро развитие на електронното здравеопазване, защото в момента, в който го имаме, няма да имаме организационните проблеми, които хартията и неуредиците с чакането за ваксини и всички онези неща, които съпътстваха годината.
На второ място, трябва да обясним на обществото какво е информирано съгласие, че това не е просто една хартия и подписването не означава, че никой не носи отговорност.
Да се повиши информираността на родителите, на учителите, на лекарите за това какво трябва да се направи в сферата на детското здравеопазване.
И не на последно място, да си дадем ясна сметка, че регулацията в здравеопазването трябва да идва от самото съсловие на лекарите. Час по-скоро БЛС да предприеме мерки за въвеждане на работещи етични правила, защото навсякъде по света най-силната регулация в сферата идва от самите лекари.“
Медицината
“Медицината, базирана на доказателства, е нещото, което можеше да реши много проблеми и е единственото решение в бъдеще на всички, възникнали до момента, и потенциални проблеми в здравеопазването. За да говорим за такава медицина, трябва да има много строга глобална регулация за това как се правят стандартите, изпитванията и проучванията.“
Чуйте адв. Мария Петрова в звуковия файл.