Eмисия новини
от 15.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Изследването PISA 2022 ще се фокусира върху математиката и творческото мислене

| обновено на 11.01.22 в 15:25
Снимка: ЕПА/БГНЕС

Международното изследване PISA ще се проведе през тази година – коя е новата област, в която предстои да бъдат изследвани знанията на младежите? Какви ще бъдат критериите, къде могат да се видят примерните задачи и как ще се извърши подборът на ученици и училища? Изследването се провежда пред три години и всеки път акцентът се поставя върху различна тема. Какъв е фокусът на това изследване?

Темата коментира в “Нашият ден“ Наталия Василева, гл. експерт в Центъра за предучилищно и училищно образование.

“В “PISA 2022“ основната оценявана област ще бъде математика. Допълнителна област, която ще бъде оценена този път в PISA, ще бъде т.нар. "творческо мислене". Основният акцент ще бъде върху математическата грамотност на 15-годишните ученици в цял свят.“

Оценка на творческото мислене

“PISA  няма за цел да преценява дали учениците от дадена държава се развиват по-добре творчески или не, те приемат, че творческото мислене е нещо повече от измислянето на произволни идеи.

Приема се, че това е компетентност, която се основава на знания и на практика, която трябва да помага на хората, за да постигнат по-добри резултати, което ще рече, че всеки един човек е способен в по-голяма или по-малка степен на творческо мислене. Задачите, с които ще бъде изследвано творческото мислене, са много визуални и творчески.“

Критерии за подбор на училища

“Подборът става на две стъпки.  Първо се избират училищата . Даваме рамка с всички училища, в които  се обучават 15-годишни ученици в България.

От тези училища  САЩ правят случайна извадка ни връщат около 200-220 училища, които трябва да влязат. Тази година се включват  207 училища от България.

След като са избрани училищата, получаваме броя на абсолютно всички ученици, които са родени през 2006 г. След това се прави случайна извадка. От всички 120 ученици, родени през 2006 г. в определени училища, се избират 53. Тези 53-ма ученика човека участват в изследването PISA. Те не могат да бъдат заменяни, ако някой от тях отсъства, така че веднъж избрани тези ученици остават до края, независимо дали са училище в конкретния ден, в който се провежда изследването в тяхното училище. Нашите резултати в PISA до момента винаги са били ниски, но устойчиви.

Като изключим учебните програми, които не са пригодени в голяма степен към това, което оценяваме, големият проблем при нас е липсата на мотивация на учениците да участват в подобен тип изпит.“

Какви трябва да бъдат резултатите

“Средният резултат, към който всички държави се стремят е 500 точки. В момента, в който стигнем близо до заветните точки, можем да кажем, че учебните ни програми дават ефекта, който сме заложили. Или нашите ученици имат вече начините, по които да прилагат това, което са научили в училище.“

Чуйте повече в звуковия файл. 

Програмата за международно оценяване на учениците (PISA) е разработена от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) през 1990-те години като периодично международно стандартизирано оценяване на 15-годишните ученици. Тя възниква в отговор на необходимостта от разработване на индикатори за сравняване на качеството на образованието в отделните държави. Програмата се осъществява съвместно от ОИСР и от държави, които не членуват в организацията. Началото е поставено през 2000 г., когато е осъществен първият етап на проекта – PISA 2000. 


БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени