Какво е общото между австрийските железници, градския транспорт в София, най-голямата верига лаборатории, таксиметрови компании у нас и в Европа, курорта Албена, лондонския крафт бирен фестивал?
Общото е бъдещето, което вече е част от настоящето в завладяващия ни дигитален свят, и Варна, откъдето изгрява една от най-добрите финтех компании. В днешно време животът е на скорост, с пълни обороти се развива и финтех индустрията, която предлага иновативни решения за лесно управление на средставата и бизнеса ни през телефона и улеснява всекидневието ни.
"Финтех индустрията се развива, защото това е правилното време. Технологиите вървят нагоре изключително бързо, а те позоволяват много хора да имат достъп до иновативни финансови услуги", казва търговският директор на myPOS - компанията, която в последната година се нареди сред топ 5 иноваторите във финтех индустрията у нас, предлагайки решения за малкия и средния бизнес (но не и за крайния потребител) - Стефан Станков.
"Основните предимства на технологиите ни са, че не караме бизнеса да чака за парите си", допълва Станков, защото "за да имаш пълен контрол над бизнеса си, трябва да имаш контрол на средствата си, а при нас това става за няколко секунди. Няма един размер услуги, който да пасва на всички и всеки.
Понастоящем myPOS работи на няколко десетки пазари. Всеки от тях има своите специфики - регулации за откриване на сметки, управление, законови изисквания, манталитет... В това се крие и предизвикателството, пояснява още Станков.
"Отминава времето, в което трябва да ровиш по джобовете си, за да събереш пари за такси. Дори таксиметрови компании вече използват смарт телефони, които се превръщат в ПОС терминал. Клиентите стигат до там, че се разплащат само с изваждане на своята банкова карта или телефон. Все повече бизнеси в България се ориентират към финтех, защото са убедени в предимствата. Обикновеният потребител също предпочита да знае движението на парите си и да плаща бъзро и лесно, с карта или с телефона си", казва Станков.
Дори и по-консервативната банкова система вече започва да се възползва от иновациите.Трансформира се и психологическата нагласа на българина "да пипне банкнотите и да чуе шума на парите". Пандемията, така да се каже, побутна и институциите да търсят финтех решения. Все повече услуги са дигитализирани, слагаме край на опашките, пестим време.
„Допреди няколко години тази резистентност към иновациите беше силно изразена, но все пак живеем в Европа, която става все по-отворена. Българите пътуват, може и да сме консервативни, но сме любознателни, гледаме какво правят съседите.“
Повече за иновациите във финансовите услуги и цялостното "пътуване" в тази сфера на малкия и среден бизнес може да чуете в звуковия файл.