Образователният напредък, който показват учениците в различните етапи на своето обучение, ще бъде основен критерий, по който ще бъдат оценявани училищата. Това е залегнало в нова методика за оценка на добавената стойност в образователните институции, съобщиха от Министерството на образованието и науката.
Системата за оценка почива върху математически модел, предложен от екип на Световната банка, доработен и адаптиран към българските условия през последните години от учени от Софийския университет.
Съгласно методиката училищата ще бъдат разпределени в определени групи въз основа на комбинация от фактори, които са външни за тях. Такива са например видът населено място, в което се намират, типът училище, преобладаващият език, който се говори, семействата на учениците, образователният, социалният и трудовият статус на родителите.
Целта е всяко училище да се съпоставя със сходни на него други учебни заведения.
Доколко ефективен е бил образователният процес в дадено училище ще става ясно като се сравняват резултатите от национални външни оценявания и матурите на едни и същи ученици в различните етапи от тяхното образование.
Така ще бъде определян средния напредък на учениците във всяка група училища.
Ще става ясно също кои конкретни училища са над или под тази средна стойност, посочват от Министерството на образованието.