"Най-важно е да има системи за контрол на качеството на университетите, които към момента не работят. Системата за акредитация не работи правилно и ние предлагаме как тя да се промени, за да дава обективна оценка на качеството на всяко висше училище. Трябва да се промени и системата за атестация на преподавателите".
Това поясни пред БНР министърът на образованието Николай Денков.
И допълни, че има обективни показатели, които обаче не се използват нито при акредитацията на университетите, нито при атестацията на преподавателите:
"Обективните показатели от рейтинговата система трябва да бъдат включени в системата за оценка на качеството. Днес те не са включени в тази оценка. Трябва да се добави и системата за проверка на плагиатството, която работи в момента, но в ограничен обем. При преструктурирането се цели по-голяма видимост на международно ниво. Малките висши училища не могат да осигурят качество, защото не са ефективни".
В предаването "Нещо повече" министър Денков допълни:
"Висшите училища и особено малките се намират в трудна ситуация, не защото им се дават малко пари, но и защото не могат да осигурят ефективно използване на тези средства. През последните години увеличаваме средствата за висше образование с над 60% при намаляване на броя на студентите с почти 20%".
Той посочи, че обвързването на допълнителното финансиране с подобряване на системата за оценяване на преподавателите е добра комбинация.
"Искаме да се обвържат изискванията за атестиране с изискванията за заемането на определена академична длъжност".
В рамките на три месеца експертно ще бъдат подготвени предложения за промени в законите, след това - обществено обсъждане, приемане в Министерския съвет и гласуване в парламента.
"Реализацията на промените да започне от новата академична година или най-късно през януари 2023 година. Някои промени са твърде сериозни, за да очакваме да се случат в кратък период. Преструктурирането, например, става поетапно и в рамките на до 2-3 години".
Интервюто с Николай Денков можете да чуете в звуковия файл.