Eмисия новини
от 12.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Луиза Славкова: Свикнахме с координатната система на мира, липсват ни познания за войната

Луиза Славкова
Снимка: Ани Петрова

Свикнали сме да живеем в координатната система на мира и ни липсват познания за воденето на война, каза пред БНР Луиза Славкова, основател и изпълнителен директор на Фондация „Софийска платформа“. Фондацията има инициатива, която насърчава преподавателите да обсъждат войната в Украйна с учениците. 

„Интересът на преподавателите е огромен. За първи път ни се случва за такова събитие да се регистрират повече от 200 преподаватели и на самото събитие да участват повече от 100 наведнъж. Направихме поредица от три, четвърто ни предстои. Това за мен е абсолютният сигнал, че потребност има.“

Въпросът за войната и мира е огромен, чисто философски, но същевременно толкова конкретен в момента, посочи Славкова.

„По-възрастните преподаватели са били активни 90-те години по време на югославските войни, ако говорим за войни, които се случват на европейския континент. Военната агресия на Русия в Грузия и в Крим остана малко встрани от фокуса на учителите. За първи път цялостно в медийното пространство усещането за близост на войната, че тя е част от нашето ежедневие, ни се случва толкова осезаемо едва сега.“

От една страна учениците имат страхове и това е психологически комплекс от теми, по които учителите трябва да говорят с учениците, допълни Луиза Славкова.

По думите ѝ учителят в час трябва да може да менажира сблъскването на различни гледни точки, затова са умения за управление на диалог и конфликт в час.

Тя открои някои направления, по които вървят беседите с учителите.

„Първото е кой-кой е в този конфликт. Защото този конфликт е между Русия и Украйна, но той има много общо с международния ред и това, че Русия не приема международно установеният ред след края на Студената война. Този комплекс от теми – коя е Украйна, каква е украинската история, коя е днешна Русия, каква е връзката на сегашната военна агресия с края на Съветския съюз.

Втората голяма тема е хибридната война и дезинформацията. Как се прави разлика между достоверен източник и качествена журналистика и всичко останало. Това е набор от компетенции, които се тренират с времето. За първи път поставяме толкова голям фокус върху критичното мислене в училище.“

Децата интуитивно усещат, когато нещо не е наред, затова изцяло блокиране на темата е по-лошо, отколкото подхващането ѝ дори не в цялост, смята Луиза Славкова. Според нея с децата над 14 години по тази тема може да се работи съвсем открито и честно.

Повече по темата чуйте в звуковия файл.


БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени