Сега, в стратегията на Владимир Путин също изглежда влиза намерението за смазване на украинската идентичност. Ирина Василкова – директор на програмата по културна дипломация в центъра за украинско изкуство в Лос Анджелис:
„Това е продължителен конфликт, който не започна на 24 февруари през нощта. Това посегателство продължава стотици години, още от царска Русия, а след това и по време на брутален, тираничен комунистически режим начело с Кремъл, който се опита да слее в едно 15-те съветски републики, всяка една от които има различна, автентична култура и исторически път. Руснаците винаги са се опитвали да присвоят нашата културна идентичност. Русия води война на няколко нива: въоръжена агресия, война на информацията и културна война.“
Конфликтът не възникна единствено заради намерението на Киев да се присъедини към НАТО и Европейския съюз, а и заради избора на културно самоопределение на украински народ. Това мнение подкрепя Евгений Березницкий – основател на културен фестивал в Киев и експертен съветник към украинското министерство на културата:
„От едната страна се твърди, че Путин иска да освободи наследството на славянската и руската култура. Но неговата армия всъщност разрушава музеи, забележителности и изкуство. Това само по себе си е противоречие и е объркващо. Понякога хората омаловажават ролята на културата, а според мен, от една страна, тя е ценно предимство, но от друга – опасно оръжие.“
Агенцията по култура на обединените нации излезе със становище, че е „сериозно загрижена“ от вероятността за унищожението на украинско изкуство и исторически паметници. Директорът на ЮНЕСКО Одре Азуле написа:
„Трябва да опазим културното наследство на Украйна, като свидетелство за миналото, но и като катализатор за мир и бъдещо сближаване, което международната общност има дълг да опази и съхрани.“
ЮНЕСКО работи с украинските власти, за да бъдат културните места и паметници белязани с отличителната емблема „Син щит“, която цели да се избегнат умишлени или неволни щети. Тя е създадена в Хага през 1954 г. по време на Конференцията за защита на културните ценности в случай на въоръжен конфликт. Горчивина и тъга изпитва Ихор Кожан – генерален директор на националния музей за изкуства „Андрей Шептицки“ в Лвов при вида на празните стени в музея:
„Трябва да предадем всички тези колекции, всичко, на следващите поколения. Това е традиция и нещо вечно, както е вечен човешкият живот, така както един човек трябва да се грижи за ближния си и да не убива. В същото време ние защитаваме земята и културата си. Вероятно си струва да пожертваш живота си, за да защитиш вечността.“
Такъв пример има. Украинските власти съобщиха за опожарен от руски военни музей в градчето Иванков край Киев, в който са изгорели творби на обичаната украинска художничка Мария Примаченко, която е починала през 1997 г. и нейните картини не могат да бъдат възстановени. От нейното изкуство се е възхищавал Пабло Пикасо.
Tonight in Ivankіv near Kyiv, the Russian occupiers destroyed a local museum which housed the unique works of Maria Pryimachenko, a world-famous Ukrainian folk artist in the genre of "naive art". Having no culture of their own, they destroy all the heritage of other nations. pic.twitter.com/91ZMBSfsQo
Британското издание „Таймс“ писа, че местен жител е влязъл в горящата сграда и е спасил няколко от картините. А украинският художник Воло Бевза и фотографката Виктория Пидуст, които преподават в университет в Берлин, е трябвало да открият своя изложба в Киев в деня на руското нахлуване – 24 февруари. В следствие на променилата се обстановка, сега Пидуст документира войната, а Бевза не рисува картини, а участва в изграждането на противотанкови заграждения:
„Основната цел на войната е да покаже, че няма украинска култура, че няма Украйна или украински художници. Ние сме срещу страха и идеята за заглушаване на украинската култура от Путин.“
А театър в западната част на Украйна беше превърнат в доброволческа кухня, където актьорите и персоналът приготвят храна за войниците и изселени заради боевете хора. Актрисата Ала Шкондина е извън светлината на прожекторите и на работното си място приготвя храна, която се изпраща към фронтовата линия:
„Съществува мисъл, че когато оръжията отекват, музите мълчат. Но ние не мълчим. Ние сме в задните редици. Занимаваме се с доброволчески труд, защото Украйна сега е в трудна ситуация.“
Тъжна ирония има в конфликта, погледнат от културен ъгъл, тъй като се оказва, че украинците защитават руски произведения на изкуството от руските нападения. Марина Филатова – директор на отдела за чуждестранно изкуство в музея в Харков:
„В нашите колекции разполагаме с над 25 000 произведения. Колекциите на Музея за изящни изкуства в Харков са едни от най-големите и най-ценните в Украйна. Имаме Дюрер, оригинални нидерландски графики, Репин, Семирадски, Поленов. Ирония на съдбата е, че трябва да спасяваме творбите на руски художници от собствената им нация. Това е просто варварство.“
В Украйна се намират седем обекта от Списъка на световното наследство на ЮНЕСКО. Сред тях са катедралата от XI век „Св. София“ в Киев и историческият център в град Лвов. А в подложените на бомбардировки градове Харков и Чернигов се намират едни от най-големите колекции с произведения на изкуството в страната. В началото на март при руско нападение беше ударен и мемориалът на жертвите от Холокоста „Бабин Яр“. Джули Дешъпър – учен в научноизследователското звено за история на изкуството и архитектурата към института „Макс Планк“:
„Украинското културно наследство в момента е в риск, като е атакувано директно и умишлено. Вече имаме доказателства както за случайни вреди, така и за нанесени умишлени щети. Причина за това е отричането от страна на Путин на Украйна като държава и отричането на съществуването на украинска култура и културно наследство.“
А Мая Аша Макдоналд – специалист по история на изкуството и съветник по връщане на културни ценности, припомня:
„След анексирането на Крим през 2014 г. един милион артикула с археологическо значение са били изпратени в Москва. По някакъв начин те са свързани с руската история или империализъм. По време на настоящата инвазия се очаква Путин да стори същото и обекти, които по някакъв начин имат връзка с руската история, култура или имперско минало, да бъдат върнати в „майката родина“.“
Тази вечер далеч от Украйна - в Лос Анджелис, ще бъдат връчени американските награди за филмово изкуство "Оскар". Деликатен е начинът по който трибуната на шоубизнес събитията за разтуха като "Оскар"-ите може да се използва, за да бъде хвърлена светлина върху важни проблеми. Очаква се обаче темата за войната в Украйна да присъства в речите на звездите. Актрисата Ейми Шумър, която ще е една от водещите на събитието, е искала украинският президент Володимир Зеленски да се включи по време на церемонията. Идеята ѝ обаче е била отхвърлена от продуцентите.
"Наистина има натиск за една нощ хората да се почувстват като на почивка и да забравят лошото. Но мисля, че това е и страхотна възможност най-малкото да се коментират някои неща. Подготвила съм някои шеги, които акцентират на ситуацията, но се случват толкова много ужасни неща и ми е трудно да реша кои да изтъкна. Исках да намерим начин Зеленски да се включи по сателитна връзка или да направи запис предварително, защото много очи гледат "Оскар"-ите. Не ме е страх да го направя, но не аз продуцирам церемонията."
От незапомнени времена армии са плячкосвали с цел да се приберат у дома по-богати. Но това е било начин и за културно заличаване – част от тактиката за съкрушаване на чувството за принадлежност и идентичност. През VI в. пр. Хр. Сун Дзъ пише в трактата „Изкуството на войната“, че унищожаването на културното наследство на врага е вредна военна тактика, тъй като води до отмъщение и така за завоевателите става по-трудно да управляват победеното население. Джордж Оруел пък е казал, че който контролира миналото, контролира бъдещето, а който контролира настоящето, контролира миналото. Сега изглежда, че Путин се опитва да наложи властта си над миналото на Украйна, за да може да контролира бъдещето на тази страна.