Eмисия новини
от 18.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Караджов: АПИ не може повече да възлага дейности по поддръжката на пътищата

Раздор в НС заради плащанията по договорите за ремонт и поддръжка на пътищата

Гроздан Караджов в НС
Снимка: БГНЕС

Проекторешението, с което се предвижда да се даде възможност на Агенция "Пътна инфраструктура"(АПИ) частично да изплати дължимите суми по договорите за текущ ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа към пътните фирми, предизвика напрежение в пленарната зала на Народното събрание, прекъсване на заседанието и свикване на извънреден Председателски съвет.

Това стана, след като в началото на пленарното заседание председателят на парламента Никола Минчев обяви, че точката за АПИ отпада от дневния ред заради липса на доклади на водещите комисии.

Проекторешението, внесено от ПП, ИТН и БСП, предвижда АПИ да заплати от бюджета за тази година 50 на сто от всички финансови задължения на Агенцията, възникнали по изпълнените дейности по договорите за извършване и поддръжка на републиканските пътища.

Срещу решението за отпадане на точката от дневния ред остро възразиха от "Има такъв народ", които обвиниха председателя  на Комисията по регионално развитие Настимир Ананиев, че умишлено не е подписал доклада. Депутатът Ива Митева каза:

"Още повече, че Комисията по регионално развитие е гледала тази точка и има доклад".

От „Продължаваме промяната“ изразиха съмнение дали има правно основание парламентът да гласува подобно решение.

Агенция "Пътна инфраструктура" не може повече да възлага каквито и да било дейности по поддръжката на пътищата в страната - за това предупреди вицепремиерът по регионалното управление Гроздан Караджов.

Караджов поиска думата в НС и алармира за натрупаните проблеми, като обясни, че Агенция "Пътна инфраструктура" не може повече да възлага каквито и да е дейности по поддръжка на републиканската пътна мрежа:

„Последиците ще бъдат катастрофални. Ние не можем да възлагаме каквито и да е дейности за подмяна на мантинели, пътни знаци ,нито да поставяме предпазни или ограничаващи мрежи“.

Пред депутатите вицепремиерът обяви, че в периода 2018-2020 година са сключени 34 договора с петгодишен период на действие с обща прогнозна стойност за над 711 милиона лева, но реално за периода от сключването до края на 2021 година по тях са възложени дейности за над 3,3 милиарда лева.

Снимка: БГНЕС

Караджов призова за разрешение АПИ да продължи да поддържа и ремонтира пътищата по действащите договори до избор на нови изпълнители:

„Аз не търся от вас да свалите отговорността от мене, напротив - аз очаквам Народното събрание като върховния орган на властта, дадена от народа, да поеме своя дял от отговорността, за да ми даде възможност след това и аз да понеса свое отговорност и да отговоря на обществените очаквания за качествено поддържане на републиканската пътна мрежа и за завършване в срок на започнатите през миналата година ремонти“, каза Гроздан Караджов и допълни:

„И дори в този момент, когато си говорим, пътят на прохода Витиня е блокиран от над 6 км опашка от тирове - защото този път не се ремонтира“.

Караджов призова за възможност и АПИ да се разплати частично с пътните фирми, за да се намали социалното напрежение:

"Заплащането ще е пропорционално на претендираните суми и то след изричен акт на Министерски съвет".

След извънредния Председателски съвет стана ясно, че проекторешението ще бъде обсъдено на утрешното пленарно заседание след блиц контрола на премиера и заместниците му.

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна