Eмисия новини
от 18.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Цигуларят Марио Хосен – един виенчанин от Пловдив

Снимка: Радио София

Марио Хосен ще бъде солист при първото гостуване в България на Виенския симфоничен оркестър. Той е един от най-интересните, успелите, активно концертиращи български цигулари. Но той е и много, и отдавна свързан със столицата на Австрия. 

„Повече от 30 години живея във Виена“, разказа Марио Хосен в ефира на Радио София, „заминах да уча там веднага след завършването на музикалното училище в Пловдив“. 

На втората година, по време на голям официален концерт на университета, тогавашният кмет на Виена, Хелмут Цилк му предлага австрийско гражданство с думите – „а не иска ли това така талантливо момче да стане австриец?“. И оттогава животът на Марио Хосен е „един път, който свързва Австрия и България“. Няколко години по-късно получава и прекрасна цигулка от Австрийската национална банка и кариерата му върви стремително нагоре.

Виена е уникален град – като архитектура, култура, история – град, в който се чувствам хармонично“ – добавя той. И разяснява, по наша молба, „оркестровата“ ситуация в столицата на музиката и къде в нея се намира Виенският симфоничен оркестър. Wiener Symphoniker e официалният симфоничен оркестър на града. Виена си има и оркестър на Виенската държавна опера, който пък и има свое собствено сдружение, което се нарича Виенска филхармония – тоест, във Виенската филхармония свирят музикантите на Виенската опера. Това е може би най-известният виенски оркестър, този, който гледаме всяка година на 1 януари. Другият емблематичен оркестър е именно Виенският симфоничен оркестър, който от 120 години свири само и единствено симфонична музика. Дълги години главен диригент е бил Херберт фон Караян (по времето, когато Виенската филхармония е водена от Карл Бьом) и между двата големи оркестъра винаги е имало сериозна творческа конкуренция. Има друг важен факт, който искам да спомена – Виенският симфоничен оркестър винаги е бил сред най-смелите по отношение на програмирането. Свирят Брамс и Брукнер в една програма във време, когато това е било направо немислимо; изпълняват симфония на Шьонберг, когато той е бил възприеман като напълно скандален. Благодарение на този оркестър много знакови днес творби са били представени за първи път пред публика“, разказа Марио Хосен.


Виенският симфоничен оркестър си има свой сезон, с концерти всяка седмица, които се повтарят на следващата вечер. Така „по виенски“ и концертите в Пловдив ще бъдат два – на 9 и 10 септември, с една и съща програма.

Диригент на концертите на Виенския симфоничен оркестър в България ще бъде Найден Тодоров, който също като Марио Хосен, е виенски възпитаник. 

„Програмата решихме да структурираме според очакванията на всички – и на организаторите, и на публиката – това гостуване да се превърне в празник. А какво по-хубаво от това да започнем с увертюра от Бетовен, да продължим с виртуозния Първи концерт на Паганини и да завършим с Деветата симфония „Из Новия свят“ на Дворжак“ – описва концертите Марио Хосен, за когото всички концерти на Паганини са репертоарни, но точно Първият от две години изпълнява в оригиналната тоналност, както я е свирел самият Паганини, което е нещо като малка революция. На тези концерти обаче, поради фактът, че ще бъдат на открито и има атмосферни и метеорологични влияния, той ще изпълни концерта в оригиналната тоналност ре-мажор.

Иначе с много от музикантите от състава на Виенския симфоничен оркестър Марио Хосен се познава от годините на следването си, с някои е имал проекти в сферата на камерното музициране.

Подробности можете да чуете в звуковия файл

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна