Eмисия новини
от 05.00 часа
Българско национално радио © 2022 Всички права са запазени

"Жътва"-та от спокойствие и вдъхновение в българската мода

Снимка: FASHIONxNBU

1565 г. – това е времето, в което ни пренася първата колекция пролет/лято 2022 г. на първия университетски моден лейбъл FASHIONxNBU. Вдъхновена от картината на Питер Брьогел Стария "Жътва", създадена точно тогава, колекцията на преподаватели и студенти изследва нуждата от завръщане към спокойствието. Това разказаха в "Изотопия" доц. Кристина Савова, гл. ас. Стефания Темелкова и студентката Ралица Николова, която е сред първите храбри стажанти на модната марка.


"Създадохме лейбъла през есента със съдействието и финансовата подкрепа на Факултета за базово образование в НБУ и подкрепата на Фонд "Учебни програми" към същия факултет. През декември представихме лейбъла и първата модна колекция, която изработихме със студентите стажанти. Нарекохме я Momentum pacis", разказва Кристина. Споделя, че след най-тежките моменти на пандемията всички са имали нужда да се разделят с тревожността у себе си, за да творят спокойно. В "Жътва" на Брьогел дизайнерите открили както интересна цветова палитра, така и пресечна точка между пейзажа и всекидневния живот на хората. Това ги подтикнало да проучат тревогите на хората от онова време, запечатани в едни от най-добрите образци на Северния ренесанс, останали след Брьогел Стария.

Потърсили допирните точки между проблемите на миналото и настоящето като отправна точка за творчество.


А животът през 1565-а е поднесъл на европейците немалък проблем – т. нар. малък ледников период. "Счита се, че започва през 16. век и е до 19. век. Този период води до понижаване на температурите и предизвиква неплодородност на земята на целия континент. Можем да съпоставим това събитие с това, което се случва днес с Covid", обяснява Ралица, която – заедно с още три първокурснички, е в първите доброволчески редици на лейбъла. Помага в черната работа, съпътстваща всяко подобно начинание.

Според Стефания, която се е нагърбила с маркетинга на бранда, дизайнерите работят безкрайно хаотично за страничните наблюдатели, но и по много интересен начин: "Модното изследване включва много книги, ходене на изложби, ровене в интернет, обикаляне по стари магазини за платове". Само и само да излезем от душевния си ледников период.


Визуално спокойствието на топлите месеци и затоплянето на емоциите изглеждат като много щампи с детайли от картините на Брьогел, кожени детайли и бродерии. Всичко без принтовете е правено на ръка, а стремежът към нулев отпадък води и до геометрични кройки на дрехите, както и до много аксесоари, направени от остатъчни материали.

Така, обяснява Кристина, елият боклук от колекцията можеше да се събере в две шепи, което е нищо за боклука, който модното производство прави".


Устойчивата мода определено е на мода по света, а вече и у нас. "Течението започна преди няколко години и набира все повече скорост. Все повече брандове, различни, световноизвестни марки, малки и по-големи, работят в тази посока. Дизайнерите осмислиха проблема, който могат да създадат. Това е една от най-доходоносните индустрии, но и една от най-замърсяващите", разказва Стефания и допълва: "Всяка година "Грийнпийс" има изследване за замърсяването на водата в Азия. Там е най-сериозно замърсяването именно от модната индустрия и показателите са страшни."

Отвъд екологичната заплаха в немалко фабрики условията на работа са мизерни, работните часове – дълги, заплащането – малко. Често деца стават жертва на трудова експлоатация. Според Стефания обаче "бързата" мода отстъпва благодарение на настроенията и сред купувачи, и сред производители.


За да бъде по-зелена модата, има няколко простички стъпки, обобщава Стефания: да се търсят материали, които оставят по-малко отпадък, да се правят класически модели, които да бъдат част от гардероба ни по-дълго, да не се поддаваме на лицемерно устойчиви практики, които са по-скъпи и увреждат природата повече.

Иначе науката и модата работят ръка за ръка. Макар и недостъпни за българския пазар, вече има иновации като кожа от листата на ананас и коприна от паяк. За плата се извличат нишки от паяка, без това да го наранява, тъй като при класическото производство копринените буби се варят живи.

Колекцията на FASHIONxNBU е представена един път у нас. Всеки, който пожелае, може да направи запитване, за да си купи дреха или аксесоар. Шалове от колекцията се продават и в книжарницата галерия на университета в центъра на София.


На 18 юни обаче младите дизайнери тръгват по стъпките на своя ренесансов вдъхновител Брьогел и ще посетят италианската столица, пък и столица на модата, Рим. Благодарение на българския дизайнер Иван Донев, който работи в Рим, лейбълът ще бъде представен в Италия, казва Кристина. Освен че ще организират ревю, дизайнерите и студентите ще се срещнат със свои колеги, за да обменят опит и да попият от духа на италианската мода и изкуство, както и от местното модно обучение.

А обучаващите се тук вече работят над следващите две колекции. Творческият хаос е обзел всички.

За едната вдъхновител е първият дизайнер Чарлз Фредерик Уърт, който твори в края на 19. век. "Той променя цялата система на модата и превръща занаятчията шивач в дизайнер, в човек, който се подписва, слага етикет на дрехите. Студентката, главен дизайнер на тази колекция – Биляна Михайлова, се вдъхнови от неговото творчество, от неговите емблематични години и от ключовите елементи в модата през 19. век. От висшата мода, която той създава, от формите, силуетите, романтизма", обяснява Кристина. В колекцията има много природни елементи, които ще са част от следващите няколко сезона, уверяват дизайнерите.


Кучето Лайка е вдъхновител на колекцията есен/зима 2022-2023 г. Нейн дизайнер е Павлина Павлова. Тя интерпретира в дрехите, които измисля, и експериментите с животни, правени през 50-те години на миналия век. Разработва собствен текстилен принт с кучето, който ще видим на модния подиум през септември или октомври. Преподавателите насърчават студентите да работят в тази посока – да създават свои авторски текстили, защото носят индивидуалност. От нея ще зависи и развитието на лейбъла, потвърждава Стефания и припомня мотото на НБУ: "Да не се боим от разнообразието."

А всички, изкушени от модата, са поканени да видят колекцията заедно с домашните си любимци. Може дори да намерят новата си любима дреха: "Има невероятно усещане, когато клиент оцени труда, вложен в една дреха, защото в нея има много, много труд. Тя не се създава от само себе си, а на базата на дълбоко проучване, вдъхновение, изгражда се с много любов, с много старание и е невероятно усещането, когато клиент я вземе и поиска да я носи", категорична е Кристина, чието първо дизайнерско участие в модно дефиле е още през 1995 г.

Повече за FASHIONxNBU, както и какви щяха да бъдат гостенките ни, ако бяха дрехи, чуйте в звуковия файл.

Снимки: FASHIONxNBU, Иван Нотев 

Свързани подкасти:

Новините на БНР - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.