Какво е общото между архитектурата на град Лозница, Зона Б5, Художествената галерия и исторически музей в Казанлък, детска градина "Лозичка" в софийския квартал Лозенец, летището в Русе и пешеходната зона на Шумен?
Всички те показват различни перспективи към следвоенната модерна архитектура у нас и са обекти в изложбата "ТОТАЛПРОЕКТ", която може да бъде видяна от 29.06 до 21.08.2022 г. в галерия "Бял куб" в най-ново мултифункционално арт пространство на София.
Основна тема на изложбата с куратори арх. Анета Василева и арх. Емилия Кълева и координатор арх. Даяна Николова е все още силно непознатата архитектура на България след Втората световна война, представена в контекста на тоталното изкуство на следвоенната епоха и развитието на модерността.
Обектите в изложбата са умишлено подбрани да бъдат относително непознати за широката публика, с различна функция, архитектура, стилистични особености и времева принадлежност. Търсен е елемент на откривателство и изненада. Всички обекти предлагат различен и по свой начин нов фокус към българската архитектура и градска среда и разказват различни истории. Изложбата е създадена изцяло от архитекти, но е насочена не само към такива.
“Изложбата е свързана с 15-годишнината от влизането на България в ЕС, а гледната точка към нашето културно наследство е свързана със споделеното европейско минало. Смятам, че времето на тази изложба е точно сега. Тя развенчава един голям мит, че ние сме страни, които са отделени от Европа, че има някаква непреодолима граница, която седи в нашата културна памет“, казва в предаването на БНР “Хоризонт до обед“, изкуствоведът Владия Михайлова.
“В изложбата насочване вниманието към споделената, качествена, архитектурна среда. Тази среда за хората, която модернизмът по принцип, като едно от явленията на ХХ в. се опитва да постигне чрез тоталното изкуство, свързаността на всички нива на архитектурния продукт, именно това е ключът към нашето заглавие“, казва в предаването “Хоризонт до обед“ арх. арх. Анета Василева и допълва:
“Разрушенията на войната са шансът, който модернизмът има и получава, за да остане глобално явление след Втората световна война, преди това той е просто авангард, който се опитва да гради архитектура за хората. Както в България, така и по цял свят, сме били подложени на удара на модернизация, което включва и преформатиране на всички пространства.“
“Една от целите ни в тази изложба е да показваме по-малко познати обекти, за да предизвикаме интерес и да разкрием аспекти, които са по-малко познати за тази архитектура. В Лозница се оказва, че имаме случай на един малък град, който има много хубаво централно пространство. Навсякъде в този център откриваме цветове, които са скрити, но в едно голямо разнообразие, което погледнато цялостно дава пълна визия, очаквана за един малък град.“, казва в предаването “Хоризонт до обед“ Емилия Кълева.
Чуйте разговора в звуковия файл.