Защо според икономиста Евгений Кънев: "бъдещето на промяната е основно в три неща – медии, медии, медии“ и как през финанси се овладява публичността – коментар в "Мрежата" по програма "Христо Ботев".
Контекстът
"В голямата си част политиката се случва в ефир и тъй като сме демокрация и гласът на избирателя все още има значение, става една борба за разказ – чий разказ доминира в публичното пространство за това какво се случва. Когато е канено задкулисието, то започва по вербален начин да използва същите термини срещу тези, които го обвиняват в корупция. ГЕРБ и ДПС са в кръгова отбрана и доживяхме бившия премиер Борисов да казва, че всичко в момента било корумпирано. Така хората се загубват и е лесно словото да стане словоблудство. Още повече, когато има сериозна икономическа криза, свързана с инфлация и цени на енергоносители, лека-полека основното обвинение срещу бившите управляващи за това, че източват държавата, отстъпва място на всекидневните проблеми на хората. Старите управляващи злоупотребяват със страховете на хората."
Овладяване на медиите
"Овладяването започна със съществуващите частни и държавни медии и когато имаше няколко големи частни медии като ВАЦ, германският концерн например, който, когато се оттегли, двата флагмана на пресата – "Труд" и "24 часа" – се сдобиха със собственици, които и до ден-днешен не занаят кои са – офшорки, представлявани от адвокати. Ето това е един от начините за овладяване.
Другият начин е чрез насочване на рекламата към определени медии и кой владее пийпълметрията. Механизмът е следният. В момента пийпълметрията се контролира от две места. Човекът, който издава списанието с рейтингите, на практика притежава и други медии, и агенцията, която прави пийпълметрията.
Ето ви чист конфликт на интереси – притежавам агенцията, която прави изследванията, публикувам ги в мое издание и съответно посочвам други мои издания на другите челни места. Така рекламодателите, от които основно печели частният медиен пазар, насочват рекламите си към тези медии.
Интересно е, че когато през 2012 г. бяха протестите срещу избора на Путин в Русия, тогава започна концентрацията на медийно влияние в България – изкупуването на всички медии, финансирани от КТБ, а КТБ си е руски проект. В този смисъл цялата медийна реклама беше концентрирана.
Всъщност първите анализи, че КТБ е пирамида и е много вероятно да се срути, започнаха през 2009-2010 година и бяха на в. "Капитал", изданието на Иво Прокопиев. Така той се превърна във враг на тези, които фалираха банката и сега го наричат олигарх.
Това е само един компонент.
След това влязоха еврофондовете и ЕС, за да похвали пред гражданите своите проекти, дава също пари за реклама, но през правителството. Т.е. който е на власт, той използва тези бюджети и ги раздава на тези медии, които безкритично пишат за него или в критични моменти са услужливи към управляващите. Ето така също се купува медийно влияние в България.
Друг момент е, когато се появи някоя електронна медия, както имаше такава, финансирана от двама българи, американски граждани, която започна да критикува прекалено много тогава управляващите от ГЕРБ – тогава се проучиха кои са медийните спонсори и откъде идват рекламите, и тези рекламодатели бяха сплашени и те се отказаха да рекламират в медията. Това е друг канал да се контролира съдържанието на дадена медия."
Отровена медийна среда
"Тези медии, за които говорим, най-често клеветят хора, публикуват за тях неверни неща и рекетът стана част от политиката на тези медии. Това продължава и до ден-днешен – отровената среда. Когато станаха публично известни кои са тези медии, тогава започнаха да бъдат обработвани отделни журналисти и програми на телевизии, отделни спонсорства. Тоест, вие, когато сте на власт, имате огромни лостове за търговия с влияние. Тя е или с добро – давате пари, за да получите медиен комфорт и медиите да правят каквото им кажете, или с лошо през заплахи, че ще спрете бизнеса на медията. Въпросът е, че пазарът е такъв, че медиите са основен инструмент на олигархията да се държи на власт. Защото през медиите се защитава необходимата политика, през медиите се манипулират хората, през медиите говорят "умните глави", които са купени, за да говорят по определен начин. Те не говорят, че корупцията ни прави бедни и ни вкарва в орбитата на Русия, а по цял ден дърдорят глупости и преливане от пусто в празно, плюс интриги и жълтини. Така се манипулира общественото съзнание и объркването на хората. Кой притежава публичния дискурс и как се обсъждат темите, това е важното."
Кой трябва да се справи с това
"Медиите са само един от компонентите. Имаме и служби, и съдебна система, но те също са овладени. В този смисъл единственият начин да се оправят нещата е да се запушат дупките, като се спрат течовете от европфондовете, течовете от българския бюджет и от енергийните компании. Ако тези източници на корупция бъдат "запушени", мафията ще започне да си губи силата и това ще стигне и до медиите в един момент. И наистина отиващото си правителство "Петков" се опита да прокара конституционна реформа, съдебна реформа, Закон за КП КОМПИ, удариха "касичката" на старата власт на ГЕРБ на Капитан Андреево, и тези, които най-много ги критикуваха, ги блокираха и затова падна правителството на Кирил Петков. Да не говорим, какво би станало, ако след падането на правителството се подпише отново дългосрочен договор с "Газпром" по време на война, без да знаем нашите пари кого и какво ще финансират, но това е реална опасност."
Посланичката на Русия и по-прагматичното правителство
"За мен по-прагматично правителство означава по-корупционно. Идеята на поддръжниците на Русия е, че ако купуваме газ от тях той ще е по-евтин. Каква е гаранцията за това обаче, не е ясно въобще. Защо не кажат, че 70% от цената на "Газпром" е на пазарна цена, а пазарната цена в момента е 440 лв., а заявката на "Булгаргаз" е да продава на 300 лв. газ на нашите компании и всички реват, че имало 50% увеличение на цената. Защо мълчат за това? Ето такива специално "подбрани“ факти, които циркулират в публичното пространство на нашите медии, без да се казва цялата истина и контекстът на всичко това, заблуждава публиката и на избори те гласуват за тези "подбрани", но неверни факти – обещанията за по-евтино, а то няма да е така.
А изказването на президента Румен Радев, че правителството оставяло държавата в "хаос и колапс", е изключително непочтено. Нито колапс има, нито хаос има. Има си пазарни цени и проверка на дружествата за високите цени, които реално войната направи, но правителството на Петков, доколкото можа, компенсира както битовите, така и небитовите потребители. никой не казва, че това са ефекти от същата война, която ние сега искаме отново да финансираме, като сключим договори с "Газпром" Но, за да повярват хората в тази пропаганда за евтиния руски газ, определени политици и медиите работят на подсъзнателно ниво – първо, се насажда страх за сигурността на хората, след което се казва и как ще бъдат "защитени". Същото беше и изпращането на оръжие в Украйна. Тези същите хора ни казваха, че ако изпратим оръжие в Украйна или ако пуснем натовски самолети в България, влизаме във война с Русия. А всъщност на заден план целта им е Русия да победи Украйна и да застане на границата ни на 100 км от нас. Така правят и цената на газа. Всяват страх."
Целия разговор с Евгений Кънев чуйте в звуковия файл