Вчера се запали бързият влак София - Варна. Това се случи в района на Каспичан.
Рано е още да кажем каква е причината за пожара, каза Димитър Димитров от БДЖ:
"Назначена е комисия първа категория, която тепърва ще разследва причините за инцидента. Докато тя не излезе със заключения, няма да правим предположения какво е предизвикало запалването. Факт е, че подвижният състав в БДЖ се експлоатира съгласно установените технически норми и в това отношение не се правят абсолютно никакви компромиси. Истината е такава, че вагоните са на преклонна възраст и това дава своите резултати", уточни той.
Началникът на РДПБЗН в Шумен комисар Иван Иванов каза, че огнеборците вече имат версия за причините за инцидента.
"Най-вероятно се касае за техническа грешка. Част от пътниците казаха, че по време на движение се е появил пушек, чул се е пукот и веднага след това е започнал пожарът", разказа той.
Един човек успява да предотврати голяма трагедия. Това е старши инспектор Върбан Петков, който е пожарникар от 22 години, а сега е началник група в Първа районна служба по противопожарна безопасност във Варна. Той дърпа внезапната спирачка, след като вижда дим в коридора на купето си във втория вагон от композицията. Във влака е редови пътник. Към пушека вниманието му насочва млада жена.
Инцидентът се случва в 19,30 часа, старши комисар Петков веднага отваря прозорците по цялото протежение на вагона. Други пътници помагат при извеждането на трудноподвижни хора.
Младо момиче забелязва пушека.
"Важно е, че ме предупреди, ако се бяхме забавили с по-малко от минута, щеше да има жертви", категоричен е той.
Съветът му е в такива случаи да запазим самообладание.
"Запазете хладнокръвие, трезвата мисъл може да помогне най-много в такава ситуация", каза той.
Комисар Петков смята, че е необходимо да се правят разяснителни кампании, които да подготвят хората с план за действие при подобни инциденти.
В железниците няма произшествие, при което да липсват поне 3 нарушения. Това обясни пред БНР проф. Симеон Ананиев, който е председател на Асоциацията българските железопътни превозвачи и преподавател във ВТУ.
"Това е една стабилна и консервативна система, която разполага с правилници, но неспазването им води до тези инциденти".
Като една от важните предпоставки за произшествия той определи и състоянието на железопътния състав.
"Нашият е най-старият и негоден в целия ЕС. Има изисквания вагоните да бъдат с негорими облицовки, но при нас те не са с такива. Липсват автоматични системи за сигнализиране и отваряне на врати. Над 50% от подвижния състав в момента е опасен. Необходим е мониторинг на всяко едно превозно средство – на колко години е, какви материали има в него и отговаря ли на изискванията. По-добре е да спрем някой влак, отколкото да поставяме гражданите в опасност".
Той апелира, независимо от политическата обстановка и управление, да не се сменят хората в железниците и обясни, че е нужна дългосрочна програма за развитието им.
Експертът обясни, че работата в железниците е зле платена и с нисък обществен имидж, а това е предпоставка за ниско качество на предлаганата услуга.
Цялото интервю на Снежана Иванова с проф. Симеон Ананиев може да чуете в звуковия файл.