Експерти и представители на институциите се обявиха за по-засилен контрол по пътищата и по-строги наказания за шофьори, които сядат зад волана след употреба на алкохол и наркотици. Предложенията бяха обобщени в документ, озаглавен „Пътна карта за развитие на безопасността на движение по пътищата на България 2023-2024 година“. Документът беше обсъден на форум, организиран от Института по пътна безопасност, неправителствени организации, Прокуратурата и други институции.
Адвокат Костадин Узунов, който е бивш началник на сектор "Административно-наказателна дейност" в Пътна полиция – Пазарджик, обясни пред БНР, че се визират законодателни промени и по-точно наказателната репресия срещу шофьори, сядащи зад волана след употреба на алкохол или наркотици.
„Тези промени се предлагат от страна на Прокуратурата и се цели такива престъпления да се третират като умишлени, а не като извършени по непредпазливост, както е в момента. Тежките наказания обаче не водят до намаляване на съответния брой произшествия. Съсредоточаваме се върху последиците, а не върху причините за инцидентите. Неизбежността на санкцията и бързината, с която се налага, ще предизвика ефект. Това обаче не е достатъчно. Важна е също подготовката на водачите и работата на различните технически служби“.
Над 1 милион електронни фиша и 100 хиляди наказателни постановления не са връчени, отчете още той.„Това показва невъзможността на МВР да организира този процес. Проблемът се свежда до един остарял механизъм по връчване на наказателните постановления и събиране на глобите. Той трябва да бъдат дигитализиран. Необходимо е също да бъде решен въпроса с постоянния и настоящия адрес. С отлагането на наказанието, остава усещането за безнаказаност.
Въпросът за имуществените санкции и отнемането на превозното средство в полза на държавата ще влезе в пряко нарушение на конституционните права на гражданите, смята адвокътът.
Налице е сериозен проблем заради възможността за отказ от изследване с алфа тест или тест за наркотици, и взимането на кръвна проба, обясни той слабостите в законодателството.„В сегашния вариант се дава възможност за избор с какво да се изследва. Трябва да се разграничат нещата, ако се касае за рутинна проверка е едно, друга е тежестта на нарушението, ако водачът е участник в тежко пътно-транспортно произшествие. Трябва да се въведе задължително кръвно изследване при инцидент с жертви и пострадали“.
Цялото интервю на Георги Марков с адвокат Костадин Узунов може да чуете в звуковия файл.