Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Омбудсманът Диана Ковачева: С това оскъпяване и с въвеждането на по-неудобни формати за пътуване хората няма да слязат от колите

Недоволството от реформата в софийския градски транспорт не стихва. Защо?

Зафир Зарков, СОС: Транспортът на града е в неприятна финансова ситуация. Можеше да бъде драстично редуциран

Снимка: БГНЕС

Жълт картон ли вдигнаха столичани на Центъра за градска мобилност и новите условия за пътуване в градския транспорт от 1 януари? Омбудсманът Диана Ковачева е получила десетки жалби срещу въведените нови правила за пътуване.

Хората реагират доста негативно и остро срещу промените, които ги лишават от правото на избор, обясни Диана Ковачева в предаването "Хоризонт до обед" на БНР.

Идеята хората да слязат от колите, с това оскъпяване и с въвеждането на по-неудобни формати за пътуване едва ли ще се случи, коментира омбудсманът. Според Ковачева това не е справедливо и гражданите са недоволни както от отпадането на месечната карта за пътуване с метро, така и от отпадането на месечната карта за една линия.

Диана Ковачева  Снимка: БГНЕС

Диана Ковачева не смята, че нещо налага отпадането на месечна карта за една линия с наземния транспорт, както и на талоните за десет пътувания за по-рядко ползващите градски транспорт.

Кое налага да се валидират тези карти, при условие, че човекът вече си е платил за услугата, пита още Ковачева.

Като се изключи застраховката, статистиката обслужва основно местната власт, допълни тя. По думите ѝ в час пик това затруднява пътуващите.

Като цяло хората не са доволни от промяната. Една промяна трябва да носи удобство и да не оскъпява услугата. Чудесно е да бъде оптимизирано, стига да е по-лесно за хората, но в случая не е така, заяви Диана Ковачева.

Според нея всяка промяна трябва да бъде съобразена и със социалната поносимост и трябва да има баланс между финансовите интереси на общината и интересите на гражданите, категорична е тя.

Диана Ковачева напомни, че жалбите са започнали да пристигат още в средата на миналата година, по време на общественото обсъждане на промените.

"Жалбите миналата година на два пъти нараснаха рязко. В последните дни са десетки, които валят в институцията, защото темата е на дневен ред и хората са пряко засегнати. Важна е индикацията, че определени промени не отговарят на техните очаквания."

Зафир Зарков  Снимка: БГНЕС

Каквато и информационна кампания да се проведе, при такава сериозна промяна в начина на пътуването и реформа, никога няма всички да са доволни, смята Зафир Зарков, заместник-председател на транспортната комисия в Столичния общински съвет.

Има може би основателна критика към ЦГМ, че комуникацията не е достатъчна, призна той, но изтъкна, че основната цел е била да се запазят цените на основните превозни документи.

Цената на месечната карта за всички линии например не е променяна над 12 години, уточни той.

Зарков бе категоричен, че транспортът на града е в сериозна и неприятна финансова ситуация след ковид и драстичния ръст на цените на енергоносителите.

Комунизмът има своето място и той се е настанил трайно и в политическия живот на страната, коментира още Зафир Зарков.

Ако миналата година не са били отделени допълнителни 74 милиона лева  от държавния бюджет за градския транспорт на София, сега той щеше да е "драстично редуциран", отбеляза заместник-председателят на транспортната комисия в СОС.

Не е вярно, че валидирането е в полза само на местната власт, посочи Зарков.

Двете мнения чуйте в звуковия файл. 

По публикацията работи: Яна Боянова

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна