Интервю на Спас Крайнин с Георги Иванов за предаването ''Хоризонт до обед''
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Най-много тийнейджъри се обаждат на националната телефонна линия за деца 116 111, търсейки съвети по различни въпроси. Това заяви пред БНР Георги Иванов - експерт от Държавната агенция за закрила на детето, която администрира линията.
"Повече от 55% от обажданията са от деца. Типичният профил на децата, които се обаждат, е тийнейджъри между 14 и 17 години. Броят на момчетата и момичетата е почти еднакъв. На линията звънят и родители, съседи, граждани, хора, работещи с деца. Наблюдаваме една положителна тенденция за драстично увеличение на обажданията от други институции. Например 54% от страна на медицински персонал, 62% от учебни заведения, над 84% от структурите на МВР", коментира той в интервю за предаването "Хоризонт до обед".
Децата звънят по най-различни теми, посочи експертът и обясни:
"Най-често търсят съвет за взаимоотношенията помежду си - как да общуват с връстниците си. Имат потребност от общуване, защото се чувстват пренебрегнати, често се чувстват неразбрани от близките си. Съобщават за семейни проблеми, училищен тормоз, по-чувствителните деца трудно се адаптират при смяна на училище, чувстват се изолирани, неразбрани. Притесняват се да споделят с близките си и да задават неудобни въпроси и затова търсят консултант".
С децата трябва да се говори, категоричен е Георги Иванов. Той подчерта, че националната телефонна линия винаги е на разположение и за децата, и за възрастните.
По думите му линията е за информиране, консултиране и психологическа подкрепа. Децата често се обаждат да потърсят информация или да споделят въпрос, което не могат да направят с родителите си, обясни той.
Експертът в ДАЗД отбеляза, че при постъпване на сигнал за дете в риск, веднага се уведомяват компетентните институции - социални работници, МВР, спешна помощ, прокуратура. На първо място обаче е да се успокои детето, категоричен бе той:
"Най-важно е да се сведе психическото напрежение. /.../ Понякога мисленето на тийнейджърите е такова, че най-малкият проблем за тях е чудовищен".
По думите на Георги Иванов често родители звънят на линията, за да потърсят съвет как да общуват с децата си или не знаят как да постъпят в случаи, когато децата са подложени на тормоз от други деца.
Линията е на разположение 24 часа 7 дни в седмицата, напълно безплатно, подчерта Георги Иванов. Той призова и деца, и родители, когато имат нужда, винаги да се обаждат на националната линия, където ще получат компетентна помощ.