Eмисия новини
от 18.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Виза за проектиране на нов строеж притесни жителите на Герман и Панчарево

По алеята около Панчаревското езеро ще минават тежки камиони, ако се разреши строеж

Снимка: Евелина Стоянова

Жители на Панчарево и на село Герман се обявиха против строеж на гребна база с хотелска част на брега на езерото. Само промяна в Общия устройствен план на София може да спре строителството в района, обяви главният архитект на Панчарево Румен Несторов. 

Езерото в Панчарево ще бъде почистено, увери Несторов. По думите му се чака само финансиране. Идеята е то да бъде ползвано за международни състезания по гребане

За възстановяване на алеята около Панчаревското езеро бяха инвестирани средства и по нея не трябва да се движат автомобили. Ако започне строителство, до обекта ще се наложи да стигат тежкотоварни автомобили, което ще повреди пътеката, която се използва от пешеходци и велосипедисти. Това е велоалея - по думите на кмета на Герман Маргаритка Станкова, а според архитект Несторов – статутът й е местен път. 

Издадена виза за проектиране на нов строеж в частен имот, който е в непосредствена близост до алеята, която свързва Панчарево с Герман и до брега на Панчаревското езеро, притесни жителите на Герман и Панчарево. Кметът на Герман Маргаритка Станкова обобщи притесненията на хората:


"Хората в селото много се активираха. Аз съм зад тях. В кметството дойде инвестиционно предложение. Още от 2001 г. е частен имот. Преди това трябва да е държавно, защото около езерото са само държавни имоти. В последните години се появиха и частни. Този частен имот обаче е единствен, който е останал в общия устройствен план със статут на Оз 1. Това значи, че може да се строи и само сутеренът да бъде за обществено ползване. През 2016 г. Столична община реновира една пътека около езерото, която в момента е велоалея - със страшни борби. Има знаци за невлизане на коли. Тя е изградена само за велоалея - половината е за велоалея, другата половина е за пешеходци. Сега се посочва, че това е местен път и собственикът като всеки собственик иска да има достъп и достъпът му е велоалеята. Там не стига, че има срутище, но има и много остри завои, на някои места е тръгнала да се срутва към езерото. Много трудно ще може да минават 30-тонни камиони, за да могат да обслужват строителството".

По думите й в електронна подписка вече са събрани близо 2000 подписа, а на хартия - още 1000. Тя подчерта, че по тази алея се разхождат хората с децата си, а сега се цели тя да бъде използвана за преминаване на тежките камиони. Според нея това е недопустимо. "Не е приемливо да се слага толкова бетон на нашето езеро", категорична е Станкова.

Главният архитект на район Панчарево Румен Несторов подчерта, че по алеята няма свлачищни процеси:

"Просто от скалите при навлажняване се отчупват късове и падат на алеята. Поради тази причина при обилни дъждове в зимния и ранния пролетен сезон кметът на района ограничава достъпа до алеята с оглед безопасността на гражданите, за да няма инциденти". 


За частния имот Несторов подчерта, че на този етап има издадена само виза за проектиране. По думите му в общия устройствен план имотът е предвиден за застрояване. "Визата е издадена на база общия устройствен план и плана за застрояване", обясни той и подчерта, че визата за проектиране не означава разрешение за строеж. 

Съгласно общия устройствен план на София тази пътека е предназначена за транспортна инфраструктра, заяви Несторов. Според кадастралната карта предназначението на имота е за местен път, добави той.

"За мен лично тази зона трябва да се запази в нейния си вид и ако има някакъв транспортен достъп до обекта, би трябвало да бъде ограничен с автомобили във времеви диапазони и за много малък брой автомобили, собственост на съответния инвеститор, но не и да бъде свободен достъп за автомобили. Относно тежката техника ние нищо не можем да кажем към момента, нито за начина на строителство. Когато ни бъдат предоставени проектите, чак тогава ще знаем по какъв начин ще се строи и каква техника ще влезе", коментира главният архитект на района. 

Той бе категоричен, че ако не се иска там да се строи, трябва да се иска промяна в общия устройствен план

Снимки: Евелина Стоянова

Целия репортаж чуйте в звуковия файл. 

По публикацията работи: Анастасия Крушева
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.

Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Най-четени