Eмисия новини
от 18.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Над 200 млн. евро чуждестранни инвестиции в радио и телевизионния пазар през 2021 г.

Снимка: БНР - архив

Икономическият принос на медиите в периода 2008-2021 година посочва първо по рода си изследване, извършено от Обсерваторията по икономика на културата и Столична община.

„14 години измерваме икономическия принос на културните и творчески индустрии, изкуствата, културното наследство и културния туризъм по непубликувани от структурната бизнес статистика данни на НСИ. Това е картографиране на всички дейности в рамките на един голям сектор“, посочи пред БНР д-р Диана Андреева-Попйорданова, директор на  Обсерваторията по икономика на културата.

През 2021 година се регистрира ръст на добавената стойност по факторни разходи, отчете тя в предаването „Хоризонт до обед“.

Делът на сектора в икономиката нараства с близо 1%. Достига рекордно ниво като дял в икономиката-около 6.4%.Медиите, като част от културните и творческите индустрии, имат около една четвърт. В рамките на радио, телевизия и нови медии регистрираме добавена стойност от над милиард лева. Заетостта в сектора достига също рекордни нива- с над 107 хиляди заети на национално ниво. Това е най-големият от пазарите в културните индустрии.

Информационните агенции се наблюдават отделно. При печатните медии има обратен модел и тенденции. Там се наблюдава намаление на добавена стойност и на заетите. Причанат е в преминаването по-скоро към онлайн среда“.

През 2021 г има ръст от 130 милиона евро на чуждестранните инвестиции в културни и творчески индустрии спрямо предходната година, каза Диана Андреева.

„Около 615 милиона са преките чуждестранни инвестиции в сектора“

Интересен е въпросът, свързан с реалната собственост на медиите, коментира още тя.  

„През 2021 г. на радио-телевизионния пазар има инвестиции от над 200 милиона евро. Трудно обаче ще достигнем до отговора на въпроса за действителните собственици и какъв обем от капитал преминава“

През 2021 г. брутното възнаграждение на радио-телевизионния пазар и за новите медии е около 30 хиляди лева годишно, отчете Андреева-Попйорданова.

„Като културна индустрия се включва и наблюдението на софтуер и видео игри, където възнагражденията са почти двойни. Този общ обем за сектора идва от този елемент. При печатните медии средно брутно годишно възнаграждение е около 18 хиляди . В София се отчита малко по-високо“.

България е в средната граница на страните  от ЕС с относително високо ниво-6.4%, на добавена стойност за културни и творчески индустрии.  

Цялото интервю на Ирина Недева с Диана Андреева-Попйорданова може да чуете в звуковия файл.


По публикацията работи: Мария Сивкова - Илиева
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна