„Обсъждаме по какъв начин темата може да влезе официално, спрямо Закона за българския жестов език в образователните институции. За да влезе официално има да се свърши още работа на национално ниво“, каза Анна Стойкова.
Тя добави, че целта е в часовете „Час на класа“, „Час по гражданско образование“ да се осъществят проекти и тематични дискусии сред учениците, а темите да се обсъждат в присъствието на жестов преводач и глухо лице.
„За да може чрез беседата по дадена тема, учениците да научат съответните думи, изрази на жестов език. Така по един подходящ за тяхната възраст начин, учениците ще разберат, че има техни връстници, които са глухи и комуникацията с тях се осъществява единствено чрез български жестов език“, допълни Анна Стойкова.
От 7 месеца, в 14 детски градини в София изучават жестов език по проекта. Децата веднъж седмично учат песни на жестов език, като това ги кара да разбират и приобщават различните.
Една от детските градини, в които се изучава жестов език е 170 ДГ „Пчелица“. Директорът Венета Ковачка разказа за техния опит по проекта.
„Изключително добре се приема, както от децата, така и от родителите…Родителите в момента, в който чуха за включването ни в този пилотен проект дадоха съгласието си“, каза Венета Ковачка.
Тя изрази надежда в следващите години, детската градина да бъде включена и други подобни проекти на общината.
За по-лесно административното обслужване на глухи и сляпо-глухи хора, София стана първата община в България, която въведе услугата в началото на месец януари 2023 г. Тя се извършва на определено гише, на което е поставен указателен стикер с QR код, припомни Анна Стойкова.
Подробности можете да чуете в звуковия файл.