В края на месец март Виенската Щатсопер представи серия от три спектакъла на операта “Тоска“ от Джакомо Пучини в легендарната постановка на режисьорката Маргарете Валман. Премиерата на тази сценична реализация датира от 3 април 1958 г. и оттогава досега е присъствала 639 пъти в репертоарния афиш на театъра.
По време на дългия сценичен живот на тази прочута продукция в нея са участвали плеяда световнопризнати оперни звезди, като сред тях се открояват и най-големите български имена на оперното изпълнителскo изкуство: Теноровата партия на Каварадоси тук са изпълнявали Тодор Мазаров, Венко Венков, Димитър Узунов, Никола Николов, Михаил Светлев, Емил Иванов и Костадин Андреев. В ролята на Тоска на сцената на Щатсопер са гастролирали шест забележителни български сопрани: Люба Велич, Галина Савова, Гена Димитрова, Анна Томова-Синтова, Соня Йончева и, разбира се, Райна Кабаиванска, превърнала образа на примадоната Флория Тоска в своя коронна роля.
В актуалната серия спектакли на сцената на Щатсопер своя дългоочакван, успешен дебют в тази емблематична сопранова партия направи и великолепната българска прима Красимира Стоянова. Носителка на титлата Камерзенгерин на Виенската Щатсопер, тя е изключително обичана от австрийската публика и високо ценена от музикалната критика тук. През 2023 г. се навършват 25 години от нейния дебют във Виенската държавна опера, като за периода тя е триумфирала на сцената на този престижен театър в над 260 спектакъла.
В рецензия на “Дер нойе Меркер“ след спектаклите на “Тоска“ Сиглинде Фабиган писа:
“Операта неслучайно е озаглавена Тоска! Красимира Стоянова, която е пресъздала около 20 роли на сцената на Щатсопер, превърна в събитие своя дебют в тази партия. Тя съумява да владее гласа си оптимално – при нея няма ненужно форсиране, а впечатляваща интензивност във всички регистри и сила на звука. В актъорско отношение тя изгражда цялата палитра от чувства в персонажа – любов, ревност, страх, отчаяние“.
В друга рецензия Валтер Новотни отбелязва:
“Красимира Стоянова е от онези певици с невероятно богат и разнообразен репертоар, които днес са рядкост. От Моцарт, Верди, Пучини, през френския и славянския репертоар, до Рихард Щраус. Сега тя добави към изградените от нея сценични образи още една важна роля – Тоска, и се представи в отлична вокална форма, като нейната интерпретация на арията “Vissi d‘arte“ впечатли с красота на тембъра и изящна фразировка“.
В свой отзив сайтът за класическа музика Bachtrack също подчертава “великолепния глас на певицата и нейната перфектна вокална техника, която ѝ позволява без усилие да постига красиво звукоизвличане във всички регистри“.
Реномето на Красимира Стоянова като еталон за изключителен професионализъм се затвърди и от факта, че нейният дебют в ролята на Флория Тоска бе осъществен на голяма сцена във Виенската Щатсопер без нито една предварителна оркестрова репетиция. В края на всеки от трите спектакъла българската прима беше аплодирана продължително и емоционално с възторг от изправената на крака публика в залата.
Като сценични партньори на Красимира Стоянова в елитния солистичен състав на операта “Тоска“ във Виенската Щатсопер през месец март се изявиха изключителният италиански баритон Лука Салси в ролята на Барон Скарпия и известният американския тенор Майкъл Фабиано като Каварадоси. На пулта беше забележителният диригент и интерпретатор на италианския оперен репертоар Марко Армилиато.
След Виена Красимира Стоянова е поканена да изпълни тази партия в две концертни изпълнения на творбата на 13 и 16 април 2023 г. в Bunka Kaikan Hall, Токио. Престижното участие е в рамките на Tokyo Spring Music Festival под диригентството на Фредерик Шаслен, а на българската оперна прима ще партнират Пиеро Прети като Каварадоси и Брин Терфел в ролята на Барон Скарпия.
В интервю за предаването “Алегро виваче“ по “Хоризонт“ Красимира Стоянова разказва подробности за своя сценичен дебют в ролята на Флория Тоска и прави интересни анализи на спецификата на образа, както и на музикалния стил на Джакомо Пучини. Чуйте в звуковия файл.