Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

МОН: Седмокласниците и десетокласниците подобряват резултатите си по БЕЛ

Снимка: БГНЕС

Средният резултат от Националното външно оценяване по български език и литература в 7 клас е 55 точки от максимум 100. От Министерството на образованието и науката посочват, че седмокласниците и десетокласниците, които се явиха на едни и същи дати на изпити по български език и математика - 13 и 16 юни, подобряват резултатите си по български език. 

Средният резултат, постигнат от седмокласниците на националното външно оценяване по математика е 35,29 точки. Той е съизмерим с резултата, постигнат през миналата година.

Максимален резултат от 100 точки имат 262 ученици, а 180 ученици имат 0 точки. Повече от половината ученици успешно се справят със задачите, свързани с пресмятане на числов рационален израз и с решаване на неравенство. 

Около 37% от седмокласниците умеят да разграничават простите числа в дадена редица от числа, почти 2/3 от учениците се затрудняват да прилагат свойствата на пропорциите.

Почти 40% от седмокласниците демонстрират познания за елементите и свойствата на валчестите тела и се справят успешно с намиране обем на конус. Учениците се затрудняват при определянето и записването на координатите на симетрична на дадена точка в правоъгълна координатна система. 

Проблеми има и при разчитането, използването и интерпретирането на данни, представени с текст или диаграма, както и при съставянето на математически модел на реални житейски ситуации и преобразуването му с математически методи и алгоритми. 

Двама ученици имат по 100 точки и на двата изпита от националното външно оценяване – български език и литература и математика.



По региони най-добре на изпита по БЕЛ се представят седмокласниците от София-град, Смолян и Варна, а най-ниски са резултатите в Сливен, Ямбол и Кърджали.

Регионите, в които учениците имат постижения от изпита по математика над средните за страната,са София-град, Варна и Бургас. С най-ниски резултати са седмокласниците от регионите Видин, Разград и Сливен.


При десетокласниците средният резултат по български език и литература е 49,44 точки, което е с над 6 точки повече в сравнение с предходната година. 

51,28% от десетокласниците са получили над 50 точки при работата си върху теста по български език и литература. С максимален брой от 100 точки е един ученик в 10. клас, а 74 ученици – с 0 т. Учениците се справят по-успешно със задачите с избираем отговор – 4120 ученици са постигнали максимален брой точки на тези задачи. Значително по-трудни са задачите със свободен отговор. Задачата за създаване на резюме е сред онези, които определено в най-голяма степен са предизвикали затруднения. 

По математика десетокласниците са постигнали среден резултат 34,5 т. от максимален брой 100. Резултатът през тази година бележи лек ръст в сравнение с постигнатото през изминалите години. Като цяло учениците в 10.клас по-успешно се справят със задачите с избираем отговор, изискващи прилагането на заучени алгоритми, модели, процедури в познати типични ситуации. Те се затрудняват при решаването на задачи с разширен свободен отговор и при извличане на информация от източник – текст, чертеж, графика или диаграма.


По региони най-добре на изпита по БЕЛ в 10. клас са се справили десетокласниците от София-град, Смолян и Варна, а най-слаби са резултатите в Търговище, Разград и Шумен. 

Регионите, в които учениците имат постижения по математика в 10. клас над средните за страната са София-град, Смолян, Кърджали и Варна. С най-ниски резултати са десетокласниците от регионите Враца, Видин и Перник.


По свое желание седмокласниците можеха да се явят на национално външно оценяване по английски, италиански, немски, руски и френски езици. Най-много (2120) избраха английски език, като постигнаха среден резултат 86,5 точки. Най-много десетокласници са избрали английски език, ниво В1 – 1429. Средният резултат е 63,7 точки. 

Учениците от 10. клас имаха възможност да положат национално външно оценяване по информационни технологии за измерване на дигиталните компетентности. 1905 ученици се явиха на този изпит. 1201 ученици са постигнали резултат равен и по-голям от 50 точки, което е 62,68% от положилите изпита. 

Графики в текста: МОН
По публикацията работи: Венцислав Василев
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени