Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Постигането на заветния резултат от НВО не е смисълът на училищното образование"

Антоан Тонев: Периодът на прогимназията е този, в който децата губят възможностите си по математика

"Частните уроци не водят до траен позитивен резултат"

Снимка: Rawpixel
Може да се мисли за промяна във формата на НВО. Това обясни пред БНР Антоан Тонев, директор на СМГ. 

Средният резултат от външното оценяване след 7 клас по математика е малко над 35 от 100 възможни точки. Цели области остават под средното ниво, сочат резултатите, изнесени от МОН. В СМГ той е 97.32 от 100.

"Резултатите на национално ниво не се променят много през последните няколко години. Време е да се замислим какви реформи трябва да се предприемат. Графиката от НВО по математика няма повече резултати в центъра на спектъра, а прилича на планина – много са струпани в най-ниските и в най-високите точки.  Това не е нормално".

Причините са комплексни, посочи Тонев. 

"В образователната система се срещат три части, които имат важно участие – учители, ученици  и родители. В областите с най-ниски резултати има и социални причини, като сериозната незаинтересованост на семействата от процеса на образование. Трябва да се говори сериозно за ценността на българското образование и да има взаимодействие с другите институции" 

Много е рязък прехода от математиката в начален курс, която е твърде елементарна, към тази в пети клас, която става доста по-сложна, отбеляза още директорът на СМГ. 

"Много от децата се отдръпват. Ако не върви постъпателно усвояване на материала, след това е много трудно да се усвоят новите неща. Периодът на прогимназията е този, в който нашите деца губят своите възможности по математика.

Интересът остава само в математическите гимназии, които предлагат профилирано обучение. Това не е добре, защото математиката позволява на децата да изграждат логични връзки в мозъците си". 

Задачите в момента не удовлетворяват нито една от заинтересованите групи, каза Тонев. 

"Не са достатъчно лесни за едно ниво от 20-30% от учениците, нито са достатъчно сложни да диференцират топ 10%". 

В 7 клас има много голямо напрежение върху учениците, акцентира Антоан Тонев. 

"Това е най-тежкият изпит в училищното образование. Той определя следващите 5 години. Тук трябва да се обмислят и други варианти, като допускане на участието на олимпиади или състезания за балооразуващи".

Частните уроци не водят до траен позитивен резултат, смята той.

"Децата трябва да се съсредоточат върху това, което се случва в училище"

Той отбеляза, че техните ученици не разчитат на частни уроци, но постигат добри резултати. Направи и предложение в математическите паралелки да се кандидатства с резултата от областния кръг по математика или друго състезание, проведено в 7 клас.

Постигането на заветния резултат от НВО не  е смисълът на училищното образование, отбеляза директорът.

Като най-добрия възможен вариант той определи включването и на други предмети, освен български и математика, в оценяването след 7 клас.

Цялото интервю на Снежана Иванова с Антоан Тонев може да чуете в звуковия файл.


По публикацията работи: Мария Сивкова - Илиева

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна