Eмисия новини
от 07.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Не децата трябва да се нагаждат към образователната система, а тя да се съобразява с особеностите на децата и с новите методи"

Анелия Андреева: Необходимо е осъвременяване на подготовката на учителите

"Не само, че няма джендър идеология в училищата, но и въпросите за сексуалното възпитание са много малко застъпени"

Анелия Андреева
Снимка: Образование 2030 /Фейсбук/

"Необходимо е осъвременяване на подготовката на учителите, за да работят с децата. От изключително значение е доколко учителите са готови да работят по нови, модерни методи, доколко те познават младото поколение, което има доста различни характеристики от това, което ние сме учили навремето в университета като учители. Различно е родителското поколение"

Това каза пред БНР Анелия Андреева, директор на Националния инспекторат по образованието, като уточни, че Инспекторатът провежда задълбочени обследвания на училищата, в които се провежда оценяване на качеството на образованието. 

Тя подчерта, че не децата трябва да се нагаждат към образователната система, а образователната система трябва да се съобразява с особеностите на децата и с новите методи, които се дават "на въоръжение" на учителите.

"Друга сериозна насока, която излиза от оценките на качеството в училищата, е свързана с това по какъв начин ръководствата на училищата познават процесите, които се случват в самите училища. Познават ли екипите на училищата особеностите на своите ученици. Има много деца, които по различни причини изпитват образователни затруднения. Познават ли се тези причини? Правилно ли се адресират мерките, които могат да се насочат към тях? ... Друг проблем в образователните затруднения е, че не за всички деца в България българският език не е роден. В последните години имаме и много деца, които са бежанци и мигранти. Инспектирането дава на всяко едно училище конкретни препоръки в специфичния случай за това училище. ... Националният инспекторат по образованието дава препоръки и на ниво държава, ниво политики", обясни още тя. 

По думите на Андреева Инспекторатът трябва да влезе в училищата с ниски резултати на матурите, за да обследва причините за това:

"Инспекторатът по образование може да бъде изключително полезен инструмент за Министерството на образованието, който нито един просветен министър досега, в скромните 5 години на Националния инспекторат, не е използвал, за съжаление".

Според нея в момента изглежда почти невъзможно децата да се справят самостоятелно само с подготовката в училище:

"Да се види за постигнатите резултати доколко роля има училището и доколко е ролята на допълнителните фактори - семейството, което организира и заплаща допълнителните занимания. Трудно се събират обективни данни и доста трудно е да се отдели заслугата на училищата и това, което родителите дават (с частни уроци на децата им). ... Качеството на учебния процес, което Инспекторатът изследва, би могло донякъде да даде отговор защо и необходимо ли е наистина да се пристъпва към допълнителни уроци и занимания".

"Не само, че няма джендър идеология в училищата, но и въпросите за сексуалното възпитание сега са много по-малко застъпени, отколкото във времето, когато моето поколение бяхме ученици", заяви още Анелия Андреева, директор на Националния инспекторат по образованието.

Интервюто на Явор Стаматов с Анелия Андреева в предаването "Неделя 150" можете да чуете от звуковия файл.

По публикацията работи: Наталия Кръстева

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна