Eмисия новини
от 09.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Какво представлява Демократичното училище?

Демократично училище
Снимка: Виктория Петрова

Тази седмица в село Лозен край София се провежда за първи път конференция на Европейската общност за демократично образование. До голяма степен атмосферата по време на конференцията отговаря на ежедневието в демократично училище. 

В държавното училище, където учи до пети клас Мишел Митев винаги е бил от онези „проблемните“ деца, които са се бунтували в клас и не са искали да седят мирно на чина в продължение на 5-6 часа.

"Винаги имах някакви проблеми. Карах се с учителите. Майка ми попита дали искам да пробвам как ще се чувствам в това алтернативно училище. Спомена ми за свободата, която тази среда предлага"

Така Мишел прекарва една седмица в Демократичното училище. 

"Имаш възможността да се фокусираш върху това, което ти привлича интереса"


Посредством тези ситуации, споделя Мишел, се стига по съвсем естествен начин до вътрешна мотивация да направиш това, което правиш или да научиш това, което трябва да научиш.

"Може да ти даде толкова много енергия и мотивация"

Трудно е да се опише какво точно представлява Демократичното училище, затова се обърнах към Цветелина Коловска, която е от самото създаване на Общността за демократично образование в България преди 10 години. Първо като родител след това, като учител.

"Има училищен парламент. Той се събира според нуждите на училището и обсъжда различни въпроси. Всеки има право да постави тема"

В демократичната среда децата започват да разбират своето влияние и своята сила, обяснява Цветелина.

"Имаме учебна програма, в която са включени различни предмети  и децата имат право на избор. Няма задължителни предмети. В свободната игра детето също развива умения"

Когато постъпва в демократичното училища за първи път, Мишел известно време отказва да учи, голяма част от предметите в програмата не представляват интерес за него.

"Преминах период на трансформация. Когато имаш свобода, е нужно сам да си поставяш граница"


Един от методите, които учителите в демократичното училище използват, е „коучингът“. Какво представлява разказа Теодора Каменова, която е професионален коуч в общуването.

"Това е процес на слушане и задаване на въпроси. Хората сами вадят своята мъдрост. Поглеждаш от различни страни и стигаш сам до решения"

Според Каменова, „коучингът“, като подход в образованието, доказано работи.

"Учителят проявава любопитство. Разбира света на другия"

Историята на Мишел продължава през годините, когато той поради финансови затруднения на родителите си е отписан от училището, но след това се връща като доброволец и продължава там.

"Казаха ми, че могат да ме направят младши учител. Вече имах много повече отговорности"

От няколко месеца Мишел вече е официален учител в демократичното училище, който преподава и по програмиране. Паралелно с това полага усилия, за да осъществи и новата си цел, която е да създаде собствена ай ти компания и да пътува по света.

"Не мога да си представя да се отделя от това училище"

В Общността за демократично образование вярват, че когато става дума за образование, прекомерното фокусиране само върху структурни политики, като достъп и приобщаване, изместват фокуса от педагогическите аспекти на образованието.

Този модел на образование е заимстван от Израел, където съществува от над 30 години. Дори голяма част от държавните училище вече са приложили.


По публикацията работи: Мария Сивкова - Илиева
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна