Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Почти нулева видимост и загубата на ориентация от пилота са причините за катастрофата с хеликоптера"

Министър Гвоздейков: На развитието на БДЖ трябва да се гледа като на бизнес модел

"Не виждам проблем в бъдеще железопътният транспорт да генерира приход, да се самоиздържа и дори да е на печалба"

| Интервю
Георги Гвоздейков
Снимка: БГНЕС

На развитието на железопътния транспорт трябва да се гледа като на бизнес модел. Това каза пред БНР министърът на транспорта Георги Гвоздейков и обясни, че в този транспорт не е инвестирано досега, както е в държавите в Европа:

"Железопътният транспорт у нас не е модернизиран".

С обявяването на обществените поръчки за нов подвижен състав е стартиран процесът по модернизация на БДЖ, посочи той.

"Модернизацията е свързана не само със закупуването на нови влакове, а и с нова визия и нова стратегия, която ние сме започнали да работим. Няма да стане бързо, но се надяваме, че до 2026 г., когато по Плана за възстановяване и устойчивост трябва да бъдат доставени новите влакове, България да има ясна стратегия и ясен бизнес план. Досега секторът разчита изцяло на субсидията от държавата и след това спира всякаква мисъл за развитие на този продукт, т.е. предоставянето на услуга, от която държавата може да спечели". 

Железопътния транспорт има голямо бъдеще, тъй като е един от най-екологични транспорти в света и трябва да се инвестира в него, изтъкна още министърът на транспорта.

"Ние ще получим около 1 милиард безвъзмездно от Европа (по ПВУ - б.р.) и ако не можем да направим от това 15 или 20% печалба, значи че не можем да управляваме този ресурс. Не виждам проблем в бъдеще железопътният транспорт да генерира приход, да се самоиздържа и дори да е на печалба".

Гвоздейков съобщи, че около 1,4 млн. евро ще бъде сумата, която трябва да плати страната ни за трети мост на река Дунав, за който на 20 септември правителствата на България и на Румъния подадоха формуляра за предпроектно проучване и кандидатстване за финансиране от Европейската комисия.

"Инициативата е от двете страни. Започваме да работим активно. Ние кандидатстваме за 50% финансиране от ЕК".

Според него проектът ще бъде реализиран, защото геополитическата обстановка в региона е катализатор за това. 

В предаването "Неделя 150" министър Гвоздейков определи като нестойностни твърдения на опозиционни депутати, че решенията в правителството се вземат от Асен Василев, министър на финансите и съпредседател на "Продължаваме промяната", а не от премиера Николай Денков:

"Решенията се вземат от правителството, както е записано в Конституцията. Работим в синхрон и с Народното събрание", подчерта той.

Почти нулева видимост и загубата на ориентация от пилота са причините за катастрофата с хеликоптера, който падна край Гърмен, каза министърът на транспорта и уточни, че това са първите данни от направения анализ.

В коментар за прекратената концесия на нефтеното пристанище "Росенец", министър Гвоздейков допусна да бъдат предявени претенции от бившия концесионер "Лукойл":

"Ние сме изпълнили закона. Към момента пристанището функционира нормално, разтоварват се танкери с петрол. Но конкретно за претенциите от страна на "Лукойл" аз не мога да отговоря. Това може би ще се решава на ниво ЕК или Европейски съд, нямам представа".  

Интервюто на Явор Стаматов с Георги Гвоздейков в предаването "Неделя 150" можете да чуете от звуковия файл.

По публикацията работи: Наталия Кръстева

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени