Eмисия новини
от 15.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Критично мислене срещу фалшиви новини - възможната формула за медийна грамотност

| Репортаж
Форум "Медийна грамотност" в УНСС
Снимка: Мария Костова

Медийна и информационна грамотност е темата на национална конференция, която се провежда днес в Университета за национално и световно стопанство. Форумът е организиран от катедра "Медии и обществени комуникации", катедра на ЮНЕСКО по медийна и информационна грамотност и културни политики за устойчиво развитие. В него участват представители на изпълнителната власт, на Представителството на Европейската комисия в България, председателят на Съвета за електронни медии Соня Момчилова, генералният директор на Българското национално радио Милен Митев. 

Способността за критично мислене, за разпознаване на фалшивите новини, разграничаване на фактите от поднасяните лични мнения, ролята на традиционните медии за всичко това, проблемът с дезинформацията и социалните мрежи, финансирането на обществените медии, както и на редица инициативи, свързани с медийната грамотност в навечерието на обсъжданията по бюджета за 2024-а година - всичко това беше поставено в центъра на обсъжданията на днешния форум. Наред с това и темата за новото предизвикателство с бъдещата регулация на изкуствения интелект, тъй като в информационното море вълните от него не са за пренебрегване. Огромен ресурс се насочва към дигитално образование, стои обаче въпросът и с целите на дигитализацията, тъй като образоването, не само дигиталното, е мисия и кауза на всеки в държавата. 

"Дигиталната медийна грамотност е официално част от базовите компетентности, които следва да се придобият в процеса на училищно образование", каза заместник-министърът на образованието Наталия Митева:

Според изследване на институт "Отворено общество" 52 процента от българските граждани разчитат на информираността си на телевизиите, 19 на сто - изцяло на интернет, 14% – от Фейсбук, а 10 процента не ползват никакъв източник на информация, тоест вероятно говорят само с други хора. 

На форума стана ясно, че предстоят и практически стъпки - съвсем скоро студенти от УНСС ще преподават медийна грамотност на ученици.

Бяха цитирани редица данни, но пък е важно да сме наясно колко сериозен е проблемът и колко много работа предстои. Бойко Благоев, изпълняващ длъжността ръководител на Представителството на Европейската комисия в България:

"Едва 1/3 от населението на България разполага с базови дигитални умения. Беше споменат и докладът на "Отворено общество", според който сме най-податливите в ЕС на дезинформация".

Генералният директор на Българското национално радио Милен Митев акцентира върху критичното мислене:

"Според доклад от изследване на Европейската аудиовизуална обсерватория от 2016 г. за най-важните умения, които съставят медийната грамотност - на първо място е умението за критично мислене - 74%, на следващо място е умението за използване на медиите - 70%, след това идва умението за участие и интерактивност - 59%, креативност - 48% и междукултурен диалог - 30%. Дефиницията, която Европейската аудиовизуална обсерватория дава на критично мислене е: "Разбирането как работи медийната индустрия и как се конструират медийните съобщения". Иначе казано - това, от което имаме най-голяма нужда, е хората да знаят повече за медиите".   

И за финал - Соня Момчилова, председател на Съвета за електронни медии:

"Нека да бъдем критично мислещи!".

Репортаж на Мария Костова в предаването "12+3" можете да чуете от звуковия файл.

По публикацията работи: Наталия Кръстева

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна