"PISA може би е различен тест от оценяването на учениците в училище, което се случва масово. В същото време, ако погледнем резултатите на оценяванията, които нашата система изготвя и прилага - национално външно оценяване - 7 и 10 клас, държавните зрелостни изпити след 12 клас - виждаме, че там резултатите не са по-добри. Системата не се справя и спрямо своите собствени изисквания".
Защо вече 7 години след приемането на новия Закон за образование, в който ясно е заложена компетентностната рамка и това, че тези компетентности трябва да бъдат развивани, оценяването в българските училище не е ориентирано към това, а все още в голяма степен е ориентирано към възпроизвеждане на факти, попита Ефремова в интервю за предаването "Хоризонт до обед". Според нея тук е много важна ролята на учителите - да могат да въведат този компетентностен подход в своята работа.
"Учениците трябва да бъдат насърчавани да мислят, защото това е което трябва да правят ежедневно в живота си - те трябва да взимат решения, а те се базират на някакви знания, които те имат. Знанията са важни, но те трябва да бъдат използвани практично".
По думите й реформите не се случват по начина, по който трябва.Много често се правят промени на парче и липсва цялостна визия, обясни Гергана Ефремова.
Тя е категорична, че само увеличението на учителските заплати не води до по-добри резултати. Според нея всеки учител и директор трябва постоянно да надгражда своите знания и умения на база на нуждите на своите ученици. Качеството и ефективността на тази продължаваща квалификация трябва да се подобрят, смята Ефремова. По думите й в момента основен проблем е, че няма отчетност за резултата. Според нея учебните програми имат нужда от цялостна промяна.
Тя е категорична, че и пандемията е оказала своето влияние върху ниските резултати, като подчерта, че лек спад се наблюдава в почти всички държави, обхванати от изследването PISA.