Eмисия новини
от 18.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Мила Искренова: Стоеше като мираж в пространството – много красиво отразяваше сградите наоколо

Защо златната арка на площад "Александър Невски" предизвика толкова остри реакции?

Петко Дурмана: Фандъкова превърна "арт инсталация" в обиден израз, Терзиев продължава това

| Интервю
Първоначалният вид на инсталацията преди премахването на червения килим
Снимка: БГНЕС

Златната арка на площада пред Катедралния храм "Св. Александър Невски" на едноименния площад в София предизвика полярни реакции. Според изявление на "Колективът", чиято изработка е творбата, в последния момент са били променени параметри на инсталацията. Остават обаче редица неясноти около нея.

"Позволих си фриволно-ироничен коментар в първия момент за тази арка. Беше качена една много "плоска" снимка, с лошо осветление. Тя изглеждаше наистина нелепо на този площад, но след това отидох да я видя и бях много приятно изненадана, защото тя стоеше като мираж в пространството – много красиво отразяваше сградите наоколо, като в някаква стилизирана картина", разказа в интервю за БНР Мила Искренова, хореограф, преподавател по танцово изкуство, с интерес в областта на изобразителните и визуалните изкуства.

"Действително има проблем с размерите, мащаба. Дадох си сметка, че когато човек тръгва да коментира, трябва да знае повече неща и да не бърза непременно да се присмее. В момента у нас има някаква свръхизостреност, свръхчувствителност, но начинът, по който се реагира, не бива да е толкова агресивен – да се линчуват артисти. Това е нещо красиво. Може би малко сбъркано, но все пак поздравления за хората, които са го направили", изрази мнение тя. По думите ѝ "общественото мнение невинаги е най-меродавното" и "ние сме склонни да се отнасяме с пренебрежение дори към световно признати имена".

"Губи се акцентът, който има катедралата, златните кубета. Г-н Терзиев продължава проблем, наследен от г-жа Фандъкова. Тя успя да превърне арт инсталация в обиден израз. Няма как г-н Терзиев да започне по-добре, тъй като разчита на същите хора и същите похвати", каза в предаването "Хоризонт до обед" Петко Дурмана, който работи в областта на инсталацията, скулптурата, фотографията и съчетава технология и съвременно изкуство. Според него "подходът е изцяло сгрешен", а арката е "само върхът на айсберга".

Публичното изкуство е много сериозна тема. Един съвременен град трябва да може да прави конкурси за публично изкуство, а мнението на хората не може да се неглижира, коментира той пред БНР. Дори да няма комисия, трябва хората да имат възможността да видят макет на бъдещата творба, която ще се разположи в обществено пространство, както и да има обсъждане, отбеляза Дурмана.

Ако едно изкуство е предназначено за обществеността, то не трябва да стои в галериите, изтъкна Петко Дурмана.

"Няма рецепта, затова се комуникира. Няма процедура. Общината е некомпетентна. Ако всички са връзкари и проектите се възлагат на свои хора, няма да стане никога", смята артистът.

Двете мнения по темата чуйте в звуковия файл.

Снимки: БГНЕС

По публикацията работи: Яна Боянова
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени