"В България влизат продукти, които не са с много ясен произход. От Украйна влизат яйца и месо, само че като внос от Румъния или Полша. След това отиват в някои наши транжорни или цехове за пакетиране и стигат до пазарната мрежа като български. Това си е много сериозен проблем за сектора, тъй като нямаме проследимост на самата стока и така залъгваме потребителя какво реално си купува", поясни Божанков.
Държавните органи работят по този казус, но засега няма особен напредък, каза още председателя на Асоциацията за промишлено птицевъдство. Той и колегите му неведнъж са алармирали държавните институции за проблема, за чието решаване е необходимо да се направят и законови промени.
Според Божанков, след трудностите в предходните две години заради пандемията и войната, през 2023-та в сектор птицевъдство е имало повече позитивни тенденции. Една от тях е намаляването на цената на фуражите, както и повишението на продажната цена на яйцата. Сериозен удар за бранша обаче са нанесли случаите на птичи грип в края на годината, заради които производството на яйца у нас е намаляло с 25%.
"Над милион и половина кокошки носачки в България бяха унищожени. Това беше удар за производителите и за потребителите, тъй като нишата, която се отвори се запълни от вносни яйца. Нашето производство досега беше около 110-115% от потреблението на страната, а сега е вече под 100%. Това доведе и до възможности за някои търговци да внесат яйца от други страни като Полша и Румъния", коментира още Даниел Божанков.
Намаленото производство заради случаите на птичи грип обаче не е довело до повишение на цените на яйцата, каза Божанков и допълни, че заслуга за това имат и евтините вносни яйца, както и големите хранителни вериги, които този път са проявили разбиране.
От Българската агенция по безопасност на храните излязоха с позиция, че преетикетирането на идващите от трети страни продукти от растителен и животински произход е недопустимо. В Агенцията не са постъпвали сигнали, свързани с подвеждане на потребителите относно произхода на яйца и птиче месо.
А очаква ли се бъдещо поскъпване на яйцата и какъв е делът на българското пилешко месо в магазинната мрежа, чуйте в звуковия файл.