С фестивала във Велико Търново започват тазгодишните празници в страната, посветени на двутактовата източногерманска машина, която не се произвежда от 33 години. За трабантаджиите казват, че са по-особена порода шофьори, защото поддържат живота на автомобил, който не се произвежда от 1991 година. За 13-а година собственици и любители на трабантите от България и Румъния и за първи път от Турция се събират във Велико Търново, за да покажат автомобилите си, да дефилират с тях и да празнуват. Организаторите на трабант феста винаги подхождат с чувство за хумор и към актуалната обществено политическа обстановка и тази година за мото на фестивала са избрали:
"Ротацията може да не се случи, но трабант фест ще има. Можем да направим и друг прочит на събитието – Сглобката отминава, трабантът остава", обясни политикът и историкът доцент Милен Михов от великотърновския „Трабант клуб“, организатор на фестивала, който е част от културния календар на община Велико Търново.
От 10 часа в съботната сутрин е регистрацията на автомобилите около парка „Марно поле“, а от 11 до 12 часа е изложението им пред Община Велико Търново. След това започва дефилето на двутактовите немски машини от центъра на града до крепостта Царевец и към общинския паркинг на ул. „Крайбрежна“, където ще се проведат състезанията за майсторско кормуване на трабант от жени и мъже, ще бъдат отличени и най-интересните трабанти.
"Нашият трабант фест се утвърди като най-големия ретро събор на тази легендарна марка автомобил. Миналата година имахме рекордните над 140 автомобила. Тази година сме подготвили номер 150 и очакваме да бъде регистриран такъв автомобил".
За първи път тази година трабант фестът във Велико Търново ще има и литературна изява с представянето на книгата на бургазлията Гочо Гочев „Водачът на трабант 601“.
"Ще експонират една инсталация на трабант и ще представят своята книга, така че всички анекдоти за книжния трабант и празника на трабанта 24 май ще имат своето книжовно потвърждение на този фест".
Над 100 трабанта има великотърновецът Ивайло Антов, когото трабантаджиите в цяла България наричат ангела на двутактовото немско возило, защото, освен че ги колекционира, ги поправя и много успешно.
"Повече от половината са в движение. Нямам такива, които са ми за части. В който и да е било момент, като сложа бензин и акумулатор, се надявам трабантът да запали".
Великотърновския трабант клуб е създал добро настроение към двутактовия автомобил и дори сбъдваме детски желания, разказаха доц. Михов и Ивайло Антов:
"Преди буквално месец ни се обадиха познати, които искаха да направят подарък малко момченце да се повози на трабантче и го изпълнихме с единствения трабант Арлекин".
Сред участниците и организаторите на 13-ото издание на трабант феста във Велико Търнов е счетоводителят Тодор Колев. Споделя, че си купил немското возило преди 11 години, защото завидял на съседа си, който имал трабант. В последствие го направил пикап, регистрирал го и му плаща данъци и застраховка като за товарен автомобил, но е категоричен, че трабантът е най-вредният му помощник. Сега трабантът е на ремонт:
"Сега след като прекарах с него 30 кубика дърва, сега е на рехабилитация при Ивайло. Не ме е оставял никога, Много е удобен и основно си го ползвам за товарен автомобил".
Трабантът е историческо превозно средство, най-малкото защото отговаря на законовото изискване, прието от 43-ото Народно събрание, да е поне 30-годишен автомобил. По статистиката на Българската асоциация на клубовете за колекционерски старинни автомобили и мотоциклети, у нас има около 30 хиляди автомобила, произведени преди повече от три десетилетия, и могат да попаднат в класификацията историческо превозно средство. От асоциацията имат няколко искания към общините и законодателната власт за промени, поясни доц. Милен Михов от управителния съвет на асоциацията:
"Да се разшири и либерализира възможността да се регистрират исторически превозни средства, в момента това е твърде труден процес. Историческите автомобили да бъдат на облекчен данъчен режим, тъй като се използват спорадично, те не са основно превозно средство. Въвеждане на специални номера на тези исторически автомобили. Регламентация, и облекчаване на застрахователния режим на тези автомобили".
Трабантаджиите са запалени колекционери на различни сувенири, свързани с двутактовия автомобил. И освен различни по големина малки трабантчета, доцент Милен Михов от скоро има банкнота с номинал от нула евро, посветена на трабанта:
"Оригинална банкнота евро, отпечатана по всички правила на Дойче банк в Германия като сувенир. Тя е защитена с всички защити на оригинална банкнота евро. Трабантите вече са в еврозоната“.
Още по темата в звуковия файл.