Eмисия новини
от 07.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Ива Бонева: Учителските нагласи – основна трудност за приобщаващото образование

| обновено на 15.03.24 в 09:27
Снимка: БНР

Приобщаващото образование е ключов аспект от образователната система, насочен към създаването на среда, в която всеки ученик има възможност да развива своя потенциал. Този процес не само намалява социалното неравенство, но и бори се активно срещу социалното изключване по най-различни признаци като раса, социален статус, етническа принадлежност, пол и здравословно състояние.

В рамките на Европейския стълб на социалните права се подчертава важността на достъпа до качествено и приобщаващо образование през целия живот на индивида. Това не само му предоставя необходимите умения, за да се интегрира успешно в обществото, но и го подготвя за успешни преходи на пазара на труда.

Интеграцията на приобщаващо образование в училищната среда изисква ангажираност и усилия от всички членове на училищния екип. Важно е да се подкрепят училищните специалисти, които са на първа линия и имат най-голяма нужда от подкрепата на обществото. Тук влиза в игра инициативата на Сдружение за споделено учене “Ела“, което чрез проекта си "Включени в различието изграждаме мостове" организира ежемесечни срещи за разрешаване на казуси, свързани с приобщаващото образование. Тези срещи се фокусират върху предоставянето на подкрепа и насоки на учителите, психолозите, педагогическите съветници и университетските преподаватели.

Въпреки че приобщаващото образование е важна стъпка към справянето с социалното неравенство, все още се изправяме пред редица предизвикателства. Едно от тях е преодоляването на нагласите и предразсъдъците на учителите и обществото като цяло. Необходимо е да се осъзнае, че работата с деца със затруднения не е отделна задача, а отговорност, която засяга всички.

"Едно от основните затруднения са нагласите на хората. Голяма част от учителите са по-възрастни и са израснали в система, в която образованието беше сегрегирано. Но това отдавна не е така, светът много бързо се променя. В момента почти няма класна стая, в която да няма дете със затруднение и с нужда от подкрепа. Една от най-големите трудности е преодоляването на разбирането, че работата с това дете е трудна и "не е моя работа". Всъщност това е най-големият проблем в българското образование", посочва тя.

В заключение приобщаващото образование е ключов инструмент за изграждане на толерантно общество. Преодоляването на предизвикателствата пред него изисква сътрудничество и ангажираност от всички нива на образователната система и обществото като цяло.

Чуйте разговора в звуковия файл. 


По публикацията работи: Зоя Димитрова
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна