Eмисия новини
от 07.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Христо Орманджиев: Времето е кратко за избори 2 в 1

"Двумесечният срок за избори не зависи от президента"

| Интервю
Снимка: БТА

Извънредното заседания на НС за гласуване на отказа на Мария Габриел за премиер и външен министър е констативно. То се задейства по утвърдена практика. Целта е да има нотификация на президента. За да продължи конституционната процедура, е необходимо да се вземе такова решение на извънредно заседание на НС. 

Това коментира в интервю пред БНР преподавателят по Конституционно право във Великотърновския университет гл. ас. Христо Орманджиев.

На практика не е посочен срок да се връчи мандатът, но след като има решение на НС, президентът може да връчи на втората  - ПП-ДБ.

Орманджиев обясни, че е твърде кратко времето за избори 2 в 1 – за ЕП и парламентарни. 

„Разписана е процедурата в чл. 99 на Конституцията, че при неуспешен трети мандат, тогава сме пред тази хипотеза - служебен кабинет и избори. Времето е кратко. Хипотеза има за избори заедно и разделно, но всичко зависи от връчването на мандатите и дали ще се върнат веднага. Този двумесечен срок не зависи от президента“, обясни преподавателят по Конституционно право. 

На извънредно заседание във вторник НС гласува отказа на Габриел от кабинет 

И сподели, че е възможно едната седмица през юни да са евроизборите, а следващата да са парламентарните. 

„Твърде къс е срокът за избори 2 в 1. Но след решението на НС утре, няма пречки процедурата да бъде придвижена“, коментира Орманджиев и обясни и избора на кандидат за премиер измежду посочените в новите конституционни промени - кой има право. 

„Кандидатът за премиер има право да си избере министрите и да определи състава на служебния кабинет, без да е задължен да консултира решенията с президента. Тази промяна ограничи правомощията на президента, въпреки че политическата практика изисква да има консултиране с президента. А Конституцията казва, че предложението е на кандидата за служебен премиер - да предложи и президентът да го регистрира с указ. Възможно е и кандидатът да го съгласува с президента – политическа коректност, но не е задължен да го направи“, обясни Орманджиев. 

Той коментира, че ако се стигне до служебен кабинет и Конституционният съд излезе с решение за законосъобразността на конституционните промени, в частта служебен кабинет, то това ще важи за следващи кабинети и няма да засегне настоящо служебно правителство.

Цялото интервю чуйте в звуковия файл. 

По публикацията работи: Александра Никова

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени