Самото изпълнение, независимо дали е оригинална хрумка, или не, е плод на творческо безсилие от гледна точка на ефективност.
Това коментира в интервю пред БНР проф. Росен Стоянов за предизборен билборд, заради който ЦИК наложи санкция.
"Подобен род комуникация в практиката наричаме "негативна" или "негативираща кампания". В това няма нищо лошо, особено в практиката на САЩ, но с едно условие – винаги и задължително някъде във видеозаписа или във визуализацията на билборд или на принт трябва да е описано, макар с малки букви, за сметка на кого, тоест, кой поема правните и етични последствия", каза проф. Стоянов, преподавател по политическа комуникация в частен университет.
И допълни:
"По-важното за мен в случая е, че с огромно учудване разбрах, че ЦИК е предприела действия по оценка на това визуализиране на политическа комуникация и то, основавайки се само и единствено на правна аргументация. Оттук нататък трябва да си зададем въпроса - дали ЦИК притежава експертизата да прави анализ, и то комуникационен, на тази визия и на това послание?".
Според него в Европа такъв тип билборд е проява на лош вкус - "да реализираш негативираща кампания".
"Ние добре знаем, че има още един билборд, който е още по-скандален, по-скоро е в политическата ирония и шаржа, но още нямаме жалбоподател, буквално някой още не се е разпознал", каза проф. Росен Стоянов.
И обясни каква е целта на билборда:
"Да мотивира, дори и през насмешката, своя твърд електорат и да демотивира онези, които са гравитиращи около твърдия електорат. Това е тип стереотипизиране, пропаганден тип техника, аз не бих я популяризирал, защото е неетично".
За проф. Стоянов е жалко, че някои политици използват в кампанията си "никога":
"Когато си отрекъл някого, няма как след 2 месеца да обърнеш палачинката, но това го видяхме преди 9 месеца, и най-вероятно пак ще се случи. Не трябва да се горят мостове по този нелицеприятен начин".
И призна "не мога да разбера липсата на прагматизъм у хора, които се занимават с политика".
"Когато заявяваш себе си като идеологически опонент и с противоположно мнение, когато описваш опонента си като чудовище, няма как да се чудиш, че все по-малко хора ти имат доверие", предупреди той.
И прогнозира, че може идеята на билборда е "някой да изгори".
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.