Eмисия новини
от 15.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Кой е с предимство в центъра на София - колите или...?

Снимка: БГНЕС

Казусът с налагането на нова организация на движение и паркиране по столичните булеварди "Патриарх Евтимий", "Витоша" и "Фритьоф Нансен" предизвика поредица от конфликти, протести и комуникационни нападки между експерти, институции и местна власт.

Това е формален повод две организации – "Екипът на София" и "Среда", да организират дебати под наименование "Колите - на първо място в центъра на града?" на 17 юни в РЦСИ "Топлоцентрала". Въпросителният знак е с особена важност.

Без да иззема функции на събитието, в сутрешния блок на БНР-Радио София взехме мнения на част от организаторите и участниците.


"Напрежението около реорганизацията на движението по "Патриарх Евтимий" повдигна въпроси, които никога не са изчезвали - за споделяне на общото пространство. Въпреки че мина време, дебатът никога не е закъснял, винаги има полза от него – коментира Георги Пенчев, модератор на дебата и част от Екипа на София. – Пред всички нас винаги стои задачата за придвижване в града. Искаме да обсъдим какво е работещото и функционално разпределение на пространството, да рефокусираме разговора в перспектива. Автомобилът не е право дадено от бога, а избор. Нека видим как точно да извършим стъпките в правилната поредност, за да сме щастливи максимално много хора. Градската управа трябва да въведе стимули за налагане на дадена политика. Но ситуацията винаги е моментна - когато обстоятелствата се променят, трябва да се променят и стимулите. Невинаги интересите на всекиго са очевидни. Целта на дебатите е да се постигне промяна в нагласата, а не непременно на мненията."

Къде води тротоарът? Снимка: Георги Нейков

Според Камен Банковски, основател на неправителствената организация "Среда", дискусията ще бъде градивна, защото дори само за да обориш другото мнение, трябва да вникнеш в него.

"Искаме да видим максимално много гледни точки, не да се скарваме и конфронтираме. Не да спорим кой е на първо място, а какъв е балансът на всички участници, къде е средната позиция при много мнения. Вярваме, че дискусията ще е градивна, може да те накара да разбереш друго мнение и/ли да затвърдиш своето."

Банковски напомни, че колите в София вече са над 1 милион. Пешеходците и велосипедистите отдавна са изгубили пред автомобилите. Пътуващи, паркиращи, живеещи може да имат различни нужди и желания, но може да се търси баланс на интересите.

Чуйте разговора на Константин Лавсов.

В дискусията на 17 юни ще участват:

На страната на автомобилите:

  • Георги Драганов, създател и редактор “Война и мир”;
  • Венцислав Банчев, председател “София днес и утре”;

На страната на велоалеите, тротоарите и бус лентите:

  • Ласка Ненова, основател "BG бъди активен"
  • Ангел Буров, урбанист УАСГ.

По публикацията работи: Георги Нейков
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна