Едно от имената, които стои зад идеята е това на Кристиан Ваклинов. Пред Радио София той разказа, че преди 20 години група ентусиасти, служители на държавните железници, решават с много усилия да възстановят ретро композицията на теснолинейката.
„Тя включва парен локомотив с три ретро вагона – два седящи, единият от 1926 г. Вторият ретро вагон е от доставените 8 броя през 1941 г. Единият вагон е пак от 1926 г. и е бил товарен, а през 1940 г. е бил преустроен в пощенски. Парният локомотив от 1949 г., който е полски, е единственият по рода си в движение в света“, каза Ваклинов.
Той добави, че в композицията има табла, показващи снимки от етапите на възстановяване.
„Били са в отчайващо състояние и е отнело доста време в депо Септември и в депо София да се случи това възстановяване с много ентусиазъм и любов, и с подкрепата на ветерани железничари, които са помагали“, посочи Кристиан Ваклинов.
Идеята за превози през уикендите на юли се ражда по повод 20 години от възстановяването на композицията.
„Лятото е забранено парната машина да се движи, тъй като земята е суха и стават пожари. Решихме да направим пътуванията с дизелов локомотив, но пътниците могат да седнат в ретро-вагоните от царско време. Минахме четири курса, остават още четири“, изтъкна Кристиан Ваклинов.
Той добави, че ретро композицията се движи всяка събота и неделя през юли от Септември, през гара Велинград до гара Цветино.
Подробности можете да чуете в звуковия файл.