Eмисия новини
от 18.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Авто-техническата експертиза по делото показа:

Омар Аднан е имал не една, а три възможности да избегне катастрофата, убила бургаските полицаи

Сириецът страда от лека умствена изостаналост, но това не пречи нито да бъде арестуван, нито да лежи в затвора - обявиха вещи лица пред съда

| обновено на 31.07.24 в 16:07
Полицай въвежда обвиняемия Омар Аднан в съдебната зала.
Снимка: Александра Маркарян

Обвиняемият за причиняването на смъртта на двамата бургаски полицаи Йордан Илиев и Атанас Градев в катастрофа  - сирийският гражданин Омар Аднан, е имал не една, а три възможности да избегне сблъсъка между автобуса с 47 нелегални мигранти и полицейския им автомобил. Това показва автотехническата експертиза, която един от авторите ѝ - проф. д-р Станимир Карапетков, представи днес пред съда.

Сблъсъкът стана на кръстовище "Трапезица" в Бургас на 25 август 2022 г. Двамата полицаи се опитват да спрат движещия се със 78 км/ч. автобус при разрешени до 40 км/ч., но той - дори без да намали - завива надясно, блъска ги и ги убива на място.

Полицейската кола е ударена секунда и шест стотни, след като потегля с включена светлинна сигнализация. Ударът е "между челната част на автобуса и дясната странична част на автомобила, започвайки от десния фар и назад до около 2,50 метра.

След това двете моторни превозни средства (МПС) продължават движението си, оставяйки следи през цялото кръгово кръстовище, на банкета и след това по павилионите, изминавайки около 84 метра, където се установяват вкопчени един в друг" - каза пред съда проф. Карапетков.

Шофьорът е имал три възможности да избегне удара, показва анализът: разстоянието между него и колата е било повече от достатъчно за нужния му спирачен път (необходими 75 метра при налични 110-120, през които сирийският шофьор е имал видимост към лекия автомобил); вместо да завие надясно, както е направил, водачът Аднан е можел да продължи в лявата лента и така също е щял да избегне удара; можел е и да спре аварийно.

"Решението на водача на автомобила да потегли е преди автобусът да завие надясно. Ако автобусът се беше движил в лявата лента, подхождайки към кръговото кръстовище и с действителната скорост, и с разрешената още повече - 40 километра в час – не би настъпило ПТП.
От над 110-120 метра водачът е имал техническата възможност да възприеме включените сигнални лампи на автомобила, който е бил спрял с указания автобусът да спре, което е технически задължително. Водачът на автобусът не прави това, продължава движението си равномерно, непосредствено преди удара завива надясно и настъпва този удар", изясни проф. Карапетков пред БНР.

Водачът не е бил препятстван и технически да спре - показва още експертизата.

Но "няма данни за употреба на спирачната система. Не се установяват такива следи при огледа. Не се установява и техническа неизправност, която би попречила на евентуално спиране", каза проф. Карапетков, който посочи също, че "дори и след ПТП-то е можел да спре".

Сред представените днес експертизи пред състава на Бургаския окръжен съд беше и тази за психическото състояние на обвиняемия.

Тя показва, че Омар Аднан има лека умствена изостаналост вследствие на "педагогическа занемареност и израстване в условия на фрустрация", но категоричното заключение на вещите лица бе, че това не пречи нито на задържането му в ареста, нито би попречило на изтърпяването на евентуална присъда лишаване от свобода.

Според вещите лица мотивите му са били "изцяло свързани със задоволяване на екзистенциалните му нужди и добруването на семейството му".

Още може да чуете в прикачения звуков файл.

По публикацията работи: Александра Маркарян
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна