Габрово е познат е като люлка на светското образование. Неслучайно градът е наричан "българският Манчестър". Това е мястото, където се случва индустриализацията в България. Едно от ключовите места за първите машинни производства, както и развитието на текстилната индустрия и кожарството.
Това припомня в "Домът на музите" културологът и куратор Маргарита Доровска. Тя допълва, че Габрово е място където има "жива сцена“ и не само място, на което се показват неща, но и място, където се създава изкуство.
Маргарита Доровска е основна фигура в изграждането на Центъра "Кристо и Жан-Клод" в Габрово, независимо че идеята се е зародила още в 90-те години на ХХ век.
Христо Явашев е роден и израснал в Габрово. През 1926 г. неговият баща, който е химик, идва в града, за да работи в текстилна фабрика "Принц Кирил“. Ето защо той прекарва детството си сред платове и варели с химични съединения за обработка. Неслучайно платовете са основата в творчество на Кристо.
Заради тази връзка Центърът "Кристо и Жан-Клод" се помещава в сградата на стария Техникум по текстил, създаден през 40-те години на ХХ век, за да обслужва текстилната индустрия на града, посочва Доровска.
Целта на Център "Кристо и Жан-Клод" в Габрово е максимално да приближи публиката към проектите на двамата световноизвестни артисти. А оттам и към съвременното изкуство като цяло.
"За 30 годни преход ние нямаме пространства за съвременно изкуство, особено в областта на визуалното", казва още тя.
Още миналата годината започнахме с "намеси в градска среда". Едно произведение, което още от тогава остана, е наречено "Достъп", което се намира на фасадата на Центъра. Работата се състои от няколко части и е разположена на няколко места, започвайки от външната обслужваща стълба, останала от едната страна на сградата. С преобразяването на стълбата чрез артистична намеса се възстановява и общественият достъп до историята и бъдещето на сграда. Инсталацията взаимодейства с архитектурата и мащаба на сградата, като деликатно превзема силуета ѝ и продължава стълбата по покрива на сградата, върху близка бетонна изоставена конструкция, както и в коритото на река Янтра. Това казва още Маргарита Доровска.
Центърът “Кристо и Жан-Клод” се включва във фестивала "Реките на града" като логичен партньор и допринася с мисията си за подкрепа на изкуството и силата му да трансформира пространства. Като част от събитието са инсталациите на публично изкуство от български артисти Александър Вълчев и Добрин Атанасов.
Една от най-мащабните инсталации в тазгодишното издание на фестивала е "мисловният мост", който художникът Александър Вълчев е направил от велпапе.
Впечатлен от проекта за облагородяване на градската среда около река Янтра, той решава да построи техният мост, макар чисто символично. От години художникът работи с велпапе като материал, ето защо този материал е използван за изграждането на колоните на този мост. Чисто мисловно, всеки може да доизгради, като следва колоните на моста.
"Целта на съвременното изкуство е не да изобразява. Още с измислянето на фотографията тази роля на изкуството вече не е водеща, защото, ако искаме да възпроизведем нещо, което виждаме, много по-лесно и бързо можем да го направим с телефона", казва Александър Вълчев.
Подробности можете да чуете в звуковия файл.
Снимка –