Шарл Льоклер (Монако, Ферари) спечели впечатляваща стратегическа битка с Оскар Пиастри (Австралия, Макларън) и Ландо Норис (Великобритания, Макларън) в легендарното Гран при на Италия на пистата в Монца, а лидерът в генералното класиране на шампионата Макс Ферстапен завърши едва на шесто място и неговата преднина на върха продължи да се топи.
Ферстапен, който не е печелил от Гран при на Испания в разгара на лятото, има 303 точки, а Норис вече е с пасив от 62 след третата си позиция в Монца и най-бързата обиколка на трасето. Льоклер е с 215 точки, а Пиастри е на четвърто място със 197.
Норис направи добър старт от първата позиция, а зад него Пиастри се вкопчи в битка с Джордж Ръсел (Великобритания, Мерцедес) за второто място. Двамата влязоха сравнително равни в завой номер 1, но австралиецът надделя в дуела с Ръсел и го изпрати по лоша траектория, позволила на двата болида на Ферари да го изпреварят. Същото направи и неговият съотборник Люис Хамилтън (Великобритания, Мерцедес).
Веднъж намерил максималната скорост на Монца, Пиастри бързо настигна Норис и го изпревари с впечатляваща атака на правата, а британецът дори отстъпи място на Шарл Льоклер (Монако, Ферари). Така кандидатът за световната титла остана пред рожденика Карлос Сайнс (Испания, Ферари) и Хамилтън.
Льоклер караше дълго време зад опашката на Пиастри, но след пет обиколки австралиецът най-накрая се откъсна отвъд DRS обхвата на състезателя на Ферари и започна да трупа преднина. Драмата позатихна в следващите пет обиколки и от този момент започна реденето на отборните стратегии за броя на спирания.
Пиастри поведе с 2.8 секунди на преследвачите към 15-ата обиколка, в която неговият съотборник реши да прави първи пит-стоп. Това бе опит за пресичане на влизането на Льоклер, което накара състезателя на италианския конструктор да отговори с моментален бокс в 16-ата обиколка, когато влезе и Хамилтън. Това форсира и влизане на Пиастри един тур по-късно, което пък остави на върха Ферстапен и Сайнс.
След първото пълно завъртане стратегията на Макларън се оказа успешна и в 25-ата обиколка Пиастри си върна първото място, а Норис пресече стратегията на Льоклер и зае второто място. Четвърти по това време бе Сайнс, който водеше пред Хамилтън, Ферстапен и Чеко Перес (Мексико, Ред Бул).
Битката в Монца бе стратегическа и Макларън избра отново да направи първия ход, вкарвайки Норис в бокса в 33-та обиколка за нови гуми. Той се върна в състезанието на шесто място и зад двата болида на Ред Бул, които също направиха скоро вторите си смени. Въпросът бе кога ще влязат Пиастри и Льоклер.
"Оскар, има ли шанс да не спираш втори път?", попитаха от Макларън по радиото в 38-та обиколка. Австралиецът бе лаконичен: "Не мисля. Предна лява гума почти си е заминала".
Макларън реагира бързо на думите на австралиеца и моментално го вкара в бокса за втори път, а 13 обиколки преди края Льоклер се оказа начело пред Сайнс, докато Пиастри и Норис бяха съответно на 15 и 20 секунди от първото място. Шансът на Ферари за победа или двоен подиум изглеждаше риск с едно спиране в бокса.
"Със сигурност ще рискуват. Влизаме в квалификационен режим и просто трябва да караме бързо", заяви Норис по отборното радио десетина обиколки преди края.
Сайнс успя да задържи Пиастри зад себе си за пет обиколки, но австралиецът успя да пробие и до края му оставаше да заличи малко над 11 секунди изоставане от Шарл Льоклер, за да стигне до пълната победа в Монца. Неговият съотборник Норис също преодоля Сайнс една обиколка по-късно.
Разликата бързо се стопи, но Пиастри така и не успя да се доближи до Льоклер за изпреварване. Така състезателят от Монако спечели за втори път през сезона след домашния си трумф по-рано през годината, а двата болида на Макларън записаха двоен подиум с второто място на Пиастри при 2.664 секунди пасив и третото на Льоклер с 6.153 секунди изоставане.
Сайнс завърши на четвърта позиция, следван от Хамилтън, Ферстапен Ръсел и Перес до осмото място.