Денят на германското единство се чества на днешния трети октомври и това е националния празник на Германия. На трети октомври 1990 година е обявено обединението на Федерална република Германия и Германската демократична република в една обединена държава.
В немското училище в столицата е подредена постерна изложба, посветена на падането на Берлинската стена и на Желязната завеса. За експозицията и за интереса на децата към темата разказа директорът на училището Бернхард Милес в интервю пред БНР.
"Изложбата представлява 6 пана. Куратор на експозицията е една фондация в Германия, която се занимава с обработването на истории от миналото и на диктатурата от комунистическата партия на ГДР по онова време. Тъй като ние тук имаме една изложба от миналата година на същата фондация, която показахме на нашата училищна общност, сега повтаряме този ценен опит. Правим го, защото за нас е важно да засегнем темата за това изминало време в нашата и в европейската история. Днес с една майка на дете от четвърти клас бяхме пред тази изложба и тъй като за нас този ден – трети октомври, е специален, тя за първи път е имала възможност да говори с детето си за разделението на Европа по онова време и разделението на Германия", сподели Бернхард Милес.
- А как вие тук в училище разказвате на децата за онзи период, който им е твърде далечен?
- Точно това ни занимава всяка година на тази дата. Когато имаме възможност го обявяваме за почивен ден, но сега не е почивен и е учебен ден. Затова решихме да го оформим като проектен ден по темата и всеки учител решава за себе си по какъв начин в часовете да засегне тази тема и да я поднесе на децата по подходящ начин. Темата ще присъства в часовете по изкуство, по музика. Колегите ще го направят съобразено с възрастта на децата.
- Те задават ли въпроси? Интересуват ли се какво е станало в близкото минало?
- Да. Колкото по-големи стават, толкова повече въпроси задават и толкова по-голям интерес показват към темата. Но те поставят въпроси и в училище ако темата се обсъжда и у дома в семействата. И ако онези събития са влезли в съзнанието на детето, то проявява още по-широк и застъпен интерес. Защото често в българските семейства се случва да се обсъжда темата по следния начин – било ли е хубаво времето преди 1989-та година или по скоро не е било толкова хубаво. Стига се и до спорове в рамките на семейството между различните поколения и тогава децата поставят въпроси и на учителите си. При по-големите ученици това си е и част от часовете по история за периода на падането на Берлинската стена и на Желязната завеса. Обединението на Германия също е застъпено в учебната програма. Затова и тази изложба е подходяща за нашето училище – има снимки и картинки, които помагат на малките деца, които все още не могат да прочетат целия текст и да задават въпроси, и да проявят интерес към изложбата, и към този период от историята на Европа и на Германия. Големите деца пък се занимават с текстовете и през QR кодовете си набавят още информация. Специално за мен лично като директор на училището и за самото училище темата е изключително важна, защото без падането на Стената и на Желязната завеса нямаше да бъде възможно съществуването на това училище.
- На Вас често задават ли Ви този въпрос кога е било по-хубаво – преди или сега?
- Аз идвам от Западна Германия и познавам социализацията от тази гледна точка. В семейството ми пък не е имало роднини, които да са останали в Източна Германия. Затова и в средата, в която живеех, темата не беше застъпена. Докато при нашия заместник-директор, който е роден в Източна Германия, в неговото семейство темата винаги е била постоянно обсъждана.
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.