Трябва ли съдът да се намесва в спорове между родители и учители по отношение начина на преподаване и изпитване на учениците? Какво трябва да се направи, за да не се стига до съдебни дела при възникване на спор в училище? Конкретен случай стана повод за широки дискусии по темата и отново раздели обществото. Стигна се до там, че представители на различни политически сили заеха позиции в полза на едната или другата страна в спора, като отправиха взаимни обвинения срещу опонентите си.
Случаят е следният - майка печели дело, заведено от учителя по география на сина й, който я обвинява в клевета. Заради спора между двамата момчето спира да посещава часовете по география и е оставено да повтаря годината. Ябълката на раздора е дадената от учителя домашна работа за поправка на оценка, която е на тема: "Истанбулската конвенция".
Докъде се простира свободата на учителя при избора на материали и задачи за подготовка на учениците и до каква степен родителите имат право да се намесват в начина на преподаване на учителите, пред БНР коментираха председателят на Съюза на ръководителите в системата на народната просвета Диян Стаматов и Яна Алексиева, изпълнителен директор на Асоциация "Родители".
За да не се стига до подобни спорове на територията на училището, първото нещо, което трябва подобрим, е комуникацията между учителите, родителите и учениците. Около това се обединиха Алексиева и Стаматов.
"Преди да стигнем до това как да решаваме конфликти, наистина е добре да мисли как да изградим едно качествено общуване", посочи Алексиева.
"Подобряването на комуникацията всъщност става с много комуникация. За голямо съжаление, през последните десет години – с напредването на технологиите, истинската комуникация е сведена до минимум в училище. Тя става все по-малко и с използването на електронните дневници. А това не трябва да е така".
В нормативните актове, които регулират отношенията между учителите, родителите и учениците няма конкретно разписание за това как могат да се преодолеят спорове, обясни Диян Стаматов. Всичко е оставено във възможностите за добра комуникация на отделните участници.
"Училището е една истинска житейска игра, в която участниците трябва да намерят допирни точки, но винаги в името на развитието на ученика, а не на удовлетворяване егото на възрастните. Училището не е място за спорове на възрастни".
Проучвания, направен от Асоциация "Родители“, показват, че в много голям процент родителите имат нужда и желание да бъдат част от живота в училище и да общуват с учителите.
"Между училището и родителите трябва да бъдат изградени системи от услуги, които да подкрепят и двете страни. Един учител не може да бъде оставян сам да се справя с тежка ситуация, нито едно семейство да получава препоръка: "Направете нещо за детето си. Не знаем какво".
Според Диян Стаматов комуникацията в училище може да се върне, но не чрез стандартните родителски срещи.
"Те не работят. Срещите да се правят в един нетрадиционен формат – на определена тематика, без да има изговоряне с назидателен тон към този или онзи родител, а да се дебатира по всякакви казуси".
Когато обаче се появи риск училището да се превърне в проводник на идеология или да бъде безпричинно обвинено в това, че го прави, държавата не бива да го допуска, убедена е Алексиева.
"Никоя институция не следва да го позволява. Училището трябва да бъде защитено и заради учителите, и заради децата. В него няма място за политическо решаване на конфликти. Надявам се това да не бъде допускано. Държавата има какво да свърши в тази посока".
А по отношение свободата на учителя как да преподаде един урок или една тема и кои да бъдат материалите, които да използва извън предмета, по който преподава, Диян Стаматов отговори:
"Широтата на средното образование не е висока до такава степен, каквато е във висшето училище. Това има смисъл само тогава, когато класът е с много висока степен на образователна мотивация".