Като държава-членка на Европейския съюз България е задължена да въведе европейското законодателство. А с проекта за промените в Наредбата за отработените масла и отпадъчните нефтопродукти, се поставят конкретни норми за изпълнението на целите по събиране и оползотворяване.
До края на тази година не по-малко от 40 на сто от количеството масла, пуснати на пазара у нас, трябва да се събират. Това е всъщност и актуалната квота в момента по закон.
До края на 2025-а г. обаче този процент се вдига на не по-малко от 50 на сто от количеството в тонове масла, пуснати през текущата година.
До 2026 г. не по-малко от 60 процента, а до края на 2027 г. и всяка следваща година - не по-малко от 70 на сто от количеството.
Без осъществяване на промяната, се създава се риск от увреждане на околната среда и човешкото здраве, поради потенциално нерегламентирано третиране на големи количества отработени масла, без този процес да бъде контролиран, пише в мотивите на екоминистерството, което е предложило промяната.
За сега вносителите на масла в България, която обединява 18 фирми, дистрибутори на големи марки, подготвят своето становище в рамките на течащото обществено обсъждане. Затова и според Емил Георгиев повечето въпроси, като този за промяна на цената след влизане новите условия, нямат отговор.
Емил Георгиев от Асоциацията на вносителите на масла в България припомня, че колкото повече отработено моторно масло се събира, толкова повече ресурс има за създаването на т.нар. базово масло, което служи за производството на нови.
"Не съвсем точно“ - около 10 - 15 процента от маслата на пазара сега са от т.нар. базово масло, обяснява Емил Георгиев:
От 1 литър отработено масло се произвеждат 0.7 литра „ново“ базово масло за двигатели, скоростни кутии и за хидравликата. Качеството е много по-високо от това на базовите масла, произведени от нефт, посочват на сайтовете си специализирани у нас в преработката на масло фирми. За сега на сайта за обществено обсъждане Асоциацията на вносителите на масла не е направила коментар за предложения.
Преработватели на масла отклониха поканата ни да коментират предложенията за промени в наредбата.
Неофициално представител на един от големите преработватели у нас каза, че повишаването на процентите за събиране и оползотворяване на отпадъчни масла ще ги затрудни. И сега трудно преработвателите на отпадъчни масла спазвали изискването за събиране и на 40 процента от отпадните продукти. На въпрос защо – отговорът беше, че част от суровината отивала за горене. Това по принцип било възможно в системите за отопление, защото със съвременните филтри, горенето не било замърсяващо околната среда.
Въпреки наличието на фирми за рециклиране, в различни сайтове има актуални обяви за покупка и продажба на моторно и трансформаторно отработено масло - между 80 стотинки и лев за литър вървят продажбите. Фирмите пък изкупуват използвано моторно масло, за да извличат нефта, припомнят от специализираните компании за преработка.
Всяка година в Европейския съюз се събират около 3 милиона тона отработени масла, въпреки това в момента над половината от събраното количество все още се изгаря, вместо да се рециклира. Над 7 000 тона отработени масла ежегодно се събират в България. В света само ¼ от произведените горива и смазочни материали се рециклират, пишат в сайтовете си компании, занимаващи се с транспортирането или преработването на моторни масла. Отработеното моторно масло съдържа окислителни продукти, които са опасни за природата, предупреждават те.
Още по темата в звуковия файл.