Над 1000 родители и специалисти са се регистрирали за събитие, посветено на екранната зависимост при децата, което ще се проведе в рамките на родителската академия "Будни през юношеството“. То е с участието Рамона Прикоп, специалист в сферата на екранната зависимост от Румъния, а интересът към темата е толкова голям, че вече са подадени над 450 запитвания с въпроси и случаи, свързани с проблема. По повод на събитието, в предаването "Време за наука", разговаряхме с Ромина Василева – психолог в СофтУни Будител, която сподели своите наблюдения върху феномена екранна зависимост и начините за справяне с него.
Василева обяснява, че проблемът с прекомерната употреба на електронни устройства започва да се проявява при децата още от ранна възраст. Тя предупреждава, че продължителното излагане на екрани може да павира пътя към бъдещи зависимости, като децата развиват лесна разсеяност, неспособност да се съсредоточат и се отчуждават от общуването с връстници и възрастни. Един от най-тревожните аспекти на този феномен, по думите на Василева, е сходството на някои симптоми с тези на аутистичния спектър – децата стават апатични към обкръжаващата ги среда, губят интерес към социални взаимодействия и развиват трудности в комуникацията.
Психологът допълва, че при отнемането на устройствата, някои деца проявяват раздразнителност, агресия и дори автоагресия, което може да бъде индикатор за зависимост. Тези прояви са притеснителни и трябва да бъдат внимателно наблюдавани от родителите. Връзката между екранната зависимост и поведението на децата е сериозна, като някои от тези симптоми наподобяват клиничната картина на аутизма, което прави проблема още по-необходим за ранна интервенция.
Ромина Василева подчертава ключовата роля на семейния пример. Децата са изключително чувствителни към поведението на родителите си и често копират техните навици. Ако родителите прекарват значителна част от времето си пред екрани, децата виждат това като нормално поведение. Затова е важно родителите да бъдат съзнателни за своето екранно поведение и да демонстрират здравословни дигитални навици.
Като част от добрите практики за справяне с проблема, Василева препоръчва въвеждането на ясни правила за времето пред екрана и създаването на алтернативни занимания, които да стимулират физическата активност и социалните умения на децата. Тя също така съветва родителите да водят открити разговори с децата си за рисковете от прекомерната употреба на технологии, за да се формира осъзнато отношение към тях.
Заключението на Василева е, че екранната зависимост при децата е сериозен проблем, който изисква активни усилия от страна на родителите и обществото. Само чрез осъзнат родителски пример, ясни правила и стимулиране на други активности можем да се справим с този проблем и да осигурим по-здравословно развитие на децата в дигиталната ера.
Чуйте разговора в звуковия файл.