В рубриката "Разговорът" Люба Батембергска от фондация "Малките стъпки" представя вдъхновяващата инициатива "Граждански бюджет за ученици". Целта на проекта е учениците да получат възможност да управляват бюджет, който да подкрепя техните идеи, като така се приобщават към демократичните процеси още от ранна възраст.
"Темата за демократичния процес в училище е изключително важна", отбелязва Батембергска. Според нея проектът създава условия децата да участват в демократични процеси като избори и гласуване, както и да защитават своите идеи още в училище. Тя подчертава, че това не е само за гимназистите – инициативата обхваща ученици от четвърти и пети клас, а дори и най-малките първокласници могат да участват в процеса.
"По този начин те се учат какво е да бъдеш гражданин. Най-важното – имат възможност да изразяват мнението си, независимо от възрастните", добавя тя.
През изминалата година фондация "Малките стъпки" стартира пилотна версия на проекта. "Гражданският бюджет за ученици" вече се прилага успешно в 108-о училище в квартал "Дружба" в София, както и в едно училище в малко населено място. "Размерът на училището или локацията не са от значение. Важни са възможностите, които се предоставят на учениците, и знанията, които те придобиват", уточнява Батембергска.
Въпреки различията между учениците от различни места, общото между тях е желанието им да превърнат училището в свое пространство. Те искат да направят средата по-добра и виждат ясно какво трябва да се подобри. "Децата имат много конкретни идеи за училището си – от извънкласни дейности като народни танци до облагородяване на училищната среда", споделя Батембергска.
Батембергска посочва, че традиционните училищни бюджети често се разпределят без участие на учениците и родителите. "Това е сериозен пропуск, защото подобно включване засилва усещането за общност и съпричастност", казва тя.
Тя изтъква, че практиката на ученически бюджети е широко разпространена в различни страни по света и подчертава значението на подобни инициативи за изграждането на активна гражданска позиция още в ранна възраст.
"Крайната цел е ясна – да създадем чувство на отговорност и принадлежност към мястото, в което живеем и учим", заключава Батембергска.
Проектът "Граждански бюджет за ученици" показва как една проста идея може да преобрази училищната среда и да вдъхнови младите хора да бъдат активни и отговорни граждани.
Слушайте!