Образователната система страда от липса на отношение като към човека и към децата от всички страни в образователния процес - родители, учители. Системата в голяма степен е формализирана, нещата са изведени на ниво документи, отчетност, оценки, резултати, проценти и не дават истинската картина на това, което излиза като продукт в края на XII клас.
Това сподели началният учител Леда Аврамова в интервю пред БНР.
"Често се говори за образователна услуга и образователен продукт. Това си има своите основания като общество, което консумира и икономиката е във фокуса на внимание. Но да не се забравя, че идеята на образованието е да създава не толкова хора, колкото човешки същества", коментира тя.
Според нея, "ако искаме да имаме шанс във времето на технологиите и изкуствения интелект, е хубаво да помислим за човешкия аспект от живота на децата":
"Тази философия трябва да залегне в образователната система и във всяко решение. Единият проблем е, че това е много трудно и е трудно измеримо. За да правиш нещо, което е смислено, ти трябва да заложиш цели. И тук идва вторият проблем с човешкия облик на образованието, а то е, че в бъдеще не знаем какви хора ще трябват на човечеството – с какво сърце, знания и умения."
"Мисля, че би трябвало да заложим на нещата, които ни правят хора – доброта, съпричастност, благородство, милост, на базовите добродетели. Трябва да се опитаме тези неща да ги покажем на децата, да им ги подарим като стари добродетели от времето, когато са се появявали хората, които са сега", допълни Леда Аврамова.
И препоръча да се вложи енергията и усилията децата да прекарват не повече време в училище, а по-смислено време в училище.
"За мен е много важно и най-важното е хората, които общуват с децата. Това са учителите - качеството на учителите, тяхната подготовка и отношение към работата и какво очакваме от тях. Трябва да има обществен договор какви хора искаме да работят с децата и след това тези хора да бъдат оставени да си вършат работата", коментира Леда Аврамова.
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.