Eмисия новини
от 18.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

МОН взе участие в най-голямото изложение за образователни технологии в света

| Репортаж
Снимка: БГНЕС

В Лондон от 1985 година се провежда най-голямото изложение за образователни технологии в света (ВЕТТ). За първи път българското Министерство на образованието и науката участва със свой щанд на годишната проява. 

България е представена на форума от заместник-министъра на образованието и науката Наталия Митева и представители на различни образователни и научни институции и компании от технологичния сектор, сред които Института за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT) към Софийския университет. Представен на щанда е създадения в България изкуствен интелект (ИИ) от ново поколение, който работи на български език. С разработването му от института INSAIT страната ни стана първата държава в Европейския съюз, която разполага с изкуствен интелект на толкова високо технологично ниво на собствения ѝ език, създаден от научна организация с държавно финансиране. И понеже такива форуми са мястото, "за да свериш часовника си",  Наталия Митева обясни къде е България, с какво може да се похвали и какво може да научи?

"Ние сме на едно доста добро ниво, бих казала, на дигитално обезпачеване на системата. Видяхме тук, тези дни, че ние още преди Ковид, сме от малкото държави, които направихме единна идентичност на учителите и учениците в електронна среда, т.е със защитени профили може да се влезе във всички платформи, които са управлявани от министерството. Това на много места все още не е така. Дори в Латвия, например, която се учи от нас в това отношение. 

По време на Ковид, разбира се, доста държави наравиха свои платформи за дигитално съдържание. В Полша, например, направиха такава, която е отворена за всички, докато при нас все пак достъпът е по-защитен. Но всички се борят с това как да осигурят безплатно образователно съдържание. Чие да бъде това съдържание, кой да го поддържа и т.н. И в ерата на ИИ става все по-важно да помислим пък как се използва той от учениците, без да плагиатстват, без да преписват директно и без да им забраняване технологичните инструменти, които всъщност облекчават работата на ученици и учители, да намаляват административната тежест. Така че една от темите ни тук е точно да видим как по най-добър начин да си партнираме с различни платформи и компании, за да намалим времето на учителя, което той или тя прекарва в административна работа и да увеличим дела на работата с ученици, за да можем да отприщим една креативност, едно по-иновативно отношение към учебния процес. И да можем да ползваме технологиите, така че да можем да индивидуализираме образованието. Това обещаваше всяка технология дотук, но не винаги се случваше, но може би с ИИ това може да стане. Ние се срещаме тук с много компании - Канва, Интел,Етюб, Едпъзел, Геймплан. Разбира се, Гугъл, Майкрософт, Мега – големи в областта – да видим какво правят те, за да индивидуализират със своята платформа в образованието и най-вероятно с някои ще продължим или ще осъществим нови партньорства, така че техните ресурси да захранят нашите платформи.

Тя посочи и какъв е интересът към нашия щанд. 

"Току-що бяхме посетени от организаторите, които ни поздравляват, че като за първи път имаме много впечатляващ щанд. Имахме много важна двустранна среща със заместник-министъра на образованието, който отговаря за ранното детско образование и предучилищното образование, като при тях също не просто грижата и ранния достъп, но и дигитализацията са приоритет. Така че ние ще почерпим опит от тях как успяват да селектират образователно съдържание, направено от учители, но базирано на данни и изследвания, т.е. на данни какво работят учениците. Това беше много интересно за нас. Инструменти, които подобряват достъп на ученици със специални нужди до образование и също така вида услуги, които предоставят на най-малките ученици на семействата. Това са интересните теми, които засегнахме с тях. Ние от своя страна има какво да им споделим по отношение на технологичните си училища, на технологии в профилите в професиолното образование. От Южна Корея също проявяват голям интерес към нашия щанд. Миналата седмица се върнаха български ученици от олимпиади в Южна Корея, където взеха медали по информатика. Корейците много се интересуват от това как успяваме да осигурим на цялата образователна система достъп до ресурси, до СТЕМ. А ние се интересуваме от това как те успяват да направят реформа с ИИ и да направят учебник, базиран на ИИ. Поканиха ни на изложение в Сеул, защото се заинтригуваха от това, което показваме като министерство и компании. Разбира се, много други наши партньори като Полша, Чехия, Словакия, Португалия, Естония Литва, Португалия са държави, с които тук организираме обмен.

ИИ изглежда е една от основните теми тук. А особено чувствителна тема е как да бъде предпазено човечеството и в частност децата от негативите. Заместник-министърът посочи каква е българска гледна точка по темата.

"В Лондон в момента около 70-80 процента, от това, което се говори и предлага, е свързано с ИИ. Това е горещата тема. Ние в България, бих казала, че сме на гребена на тази вълна. Изобщо не сме по-назад. Темите, които се обсъждат са как да защитим даните на учениците, как да ги предпазим от това само да вземат от ИИ информация без да развиват умения, а напротив – всъщност да развият критичното си мислене, да видят къде има предразсъдъци ИИ, къде да го ползват, къде да не го ползват. Най-вече как да оборудваме учителите с тези технологични инструменти, че да свършат повече педагогическа работа. Но да не изпадаме в ситуация, когато не знаем дали ученикът сам е писал нещо, или машината го е писала. Това са темите тук и ние бяхме една от първите държави в Европа, която в началото на 2024 години издаде насоки към цялата образователна система какво да прави с ИИ. 

Една от малкото държави, в които има институт, свързан с изследвания на ИИ – това е INSAIT, който е представен в Лондон. Това, което внимателно трябва да направим, е да подготвим учителите си какво и как да ползват, като вчера точно направихме или по-скоро подкрепихме едно масово базово обучение по ИИ за учители, в което се включиха 6 000 учители онлайн. 

Но да не забравяме етичната страна на използването на ИИ и въобще на технологиите. Да внимаваме за рисковете, като дигитаното разсейване, като зависимостите, които младите хора развиват към дигитални устройства. Да не им пречи на резултатите, защото в момента даните са, че пречи дигиталната зависимост на образователниет резултати. Т.е. да намерим правилен баланс и в училище, и вкъщи, така че децата да са спокойни, балансирани, да не са в прекомерно разстройство, но и да развият правилнита дигитални умения, тъй като няма да има професия без дигитални умения в бъдеще."

По публикацията работи: Мария Сивкова - Илиева

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна