Eмисия новини
от 18.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Граф Игнатиево" в очакване на F-16. Какво свършихме?

| Репортаж
Снимка: БТА
Чуй новината! Чуй новината:

Бави ли се ремонтът на авиобазата "Граф Игнатиево" за новите F-16? И как парите за тези дейности бяха усвоени?

След като "Локхийд Мартин" връчиха, образно казано, ключовете на първия от първите осем изтребителя F-16, сега и "къщата" - Трета авиационна база, трябва да е готова за идването им. Военното съоръжение е с 85-годишна история. В последните около 30+ години то е домът на изтребителната ни авиация.

И в началото на 2025-а година командирът на базата бригаден генерал Николай Русев остава оптимист, че "строителните проекти… ще продължат да се изпълняват във връзка с модернизацията".

"Има време за рушене, има и време за градене. На мен ще се падне честта да изграждам новата база, която да посрещне новия самолет", обобщава бригаден генерал Николай Русев през октомври 2020-тагодина в началото на дългия процес на ремонта:

"… в най-кратки срокове, с помощ от Министерство на отбраната и Щаба по отбраната, ще започне строителството в базата на района, за помещаване и обслужване на самолета F-16. Ще дам всичко от себе си нещата да вървят гладко и да се случат по най-добрия възможен начин. Така че като дойде време да получим самолета, американците да останат доволни от това, което ще видят, когато дойдат да ни инспектират. Това в случая е много важно за мен, защото, ако има едно несъответствие, това ще причини отлагане на пристигането на самолета."

Съдействието на правителството и на Министерство на отбраната е под формата на отпуснати едва през август 2020-а година 100 милиона лева от предвидените 300 милиона за ремонта на инфраструктурата. Парите за ремонт на пистите, за нови сгради и съоръжения, хангари за обслужване и ремонт на самолета F-16, лаборатории, работилници, складове, тренажори, осем укрития с площадки за маневриране и пътеки за рулиране, огради… Дълъг списък от планове, официализиран като отговор от тогавашният министър на отбраната Красимир Каракачанов на въпрос на депутат. От отговорите става ясно, че 100-те, а после и останалите 300 милиона лева, че и над тях… са щели да бъдат харчени по прясно приетите през 2019-а правила в ЗОП, които допускат търгове в областта на отбраната да се правят "без открита обществена поръчка".

Особеностите в закона – като тавана на търговете - до 837 000 лв. "за доставки на чувствително оборудване" и 10-те милиона праг за секретност на поръчките "за строителство" на практика елиминираха възможността да е ясно кой, какво и… дали изобщо строи. Към 2021-ва година военните не се притесняваха за хода на проекта в базата. Първите договори за строителство са от 2019-а и 2020-а година. Определени са 9 строителни площадки, плюс три служебни.… Срокът за край на ремонта през 2023 г. звучеше реалистично. Реалистично звучеше и заради друго - началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов очакваше първите самолети през ноември 2023 година - два самолета, 2024 – 4 самолета:

"Засега американската страна казва, че ще бъде спазен този график. Което от своя страна налага ритмично планово изпълнение на реконструкцията на летището "Граф Игнатиево". Тя върви. Аз съм оптимист, че ключовите елементи от инфраструктурата за приемане на първите два самолета ще бъдат готови."

Снимка: БТА

В края на 2021-ва година запознатите със строителството на обектите в Граф Игнатиево са все още оптимистично настроени. Благодарение на това, че производителят на F-16 измести доставката на първите машини F-16 към началото на 2025 г. Пандемията забави доставките, обявиха официално от "Локхийд Мартин". Но създаде и проблем при строителството на инфраструктурата.

"Инфраструктурата е болният проблем на проекта за изтребителите", отчете към края на 2022-ра година служебният тогава министър на отбраната Димитър Стоянов. Едва през октомври същата година в авиобазата са били открити първите строителни площадки. Близо три години и половина след избора на F-16.

"2018-а, декември месец, беше избран самолетът F-16. Още тогава трябваше да започнат да се правят задания, защо не са правени аз не мога да ви кажа. Продължаваме да работим в тази посока", увери тогава Димитър Стоянов. Той стана и първият министър, който публично озвучи онова, което ръководство на базата, командири във ВВС, цивилното ръководство на министерството и… може би и някои депутати са знаели. Фирми отказват да изпълнят договорите си с Министерството на отбраната за строителните дейности, въпреки авансовото им 100-процентово плащане.

Заради прякото договаряне извън ЗОП. Секретността на поръчките скри появилите се дефекти от възлагането им. И издънките на контрола по изпълнението от страна на МО. Затова към 2022-ра то не можеше да каже дали си е предоговорило успешно прекратяване на договорите, дали си е върнало средствата от направените застраховки, платило ли е повече по анекси към договорите. Защото и ковид вдигна цените на материалите.

"Надявам се, че не очаквате от мен аз да подпиша така 9 милиона анекс към договор, който струва 300 000 лева. Договорът ще бъде прекратен. Как, защо, кой, по кое време го е сключил, каква е причината – не съм аз нито разследващ орган, нито пък наказателен", коментира Димитър Стоянов.

Проблемът, формулиран вече като почти двугодишно закъснение в строителството, което трябва да се наваксва, обясни наследникът на Димитър Стоянов - Тодор Тагарев. Когато стана министър на отбраната, Тагарев обясни на депутатите от поредната комисия по отбрана ситуацията. Не бил виновен ковид. Допуснатото забавяне на строителството и ремонтите е заради "липсата на цялостна визия за изграждане на инфраструктурата, недостатъчна информация за специфичните изисквания към обектите и за условията, на които трябва да отговорят за да покрият изискванията на доставчика на самолетите фирмите". И не трябвало МО, а и специализираната агенция на НАТО за поддръжка и придобиване, известна като NSPA- да управлява проекта, заяви тогава Тодор Тагарев.

"Моето лично виждане е, че подходът при изграждане на инфраструктурата на Трета авиобаза, избраният подход, далеч не е най-добрият. Словакия, с аналогичен проект, възложи задачата на NSPA. И NSPA управлява такъв сложен проект. Министерство на отбраната е избрало вариант, без да има опит такъв, да тръгне само да решава тези проблеми. И затова са сега тези 90 договора. Кои се сключват, кои се отменят, какво става..."

Така нямало да се стига до бавене в проектирането, платени в аванс, но изгубени заради фалита на фирма 7 милиона лева. Колко пари са изгубени не е ясно. Затова и следващата статистика, появила се близо 5 години след сключването на първите договори за строителство от 2019 и две години след откриването на първата строителна площадка, приемете "за сведение". Преди точно година МО отчете, че понеже българските фирми трудно покривали условията за секретност, страната ни платила около 15 милиона лева на САЩ да оборудват строго секретни помещения в "Граф Игнатиево". (Слухът говори, че секретността стигала до бравите на вратите.)

Договорите за инфраструктурата на летището са на стойност 234 674 000 лева. 151 000 000 лева са дадени за експлоатацията и подобряването на инфраструктурата на авиобазата. От общата сума – към 386 милиона лева - 69 милиона са осигурени "по линия на НАТО". Министърът на отбраната тогава казва, че за завършването ще са нужни още пари. Колко и за какви "майстори" е давала държавата парите - пак не се разбра. Но необичайно и за тях, самите военни си признаха в Доклада за отбраната за 2023-та, че… пистата на "Графа" се "изпотявала", не се отводнявала добре при дъжд… И за ремонт на ремонта трябваше да се дават 50 млн. лв.

Това обясни служебният към лятото на 2024 година министър на отбраната Атанас Запрянов, който все пак откри ремонтираната писта. Но заради гафа предупреди строителите.

МО запази практиката поръчките по строителството на секретните съоръжения за новите самолети F-16 да се дават по изключения от ЗОП. И така пак не стана ясно за какво отиде сумата от 201 милиона лева.

"Не става въпрос за заобикаляне. Става въпрос за някои крещящи поуки от миналото, когато инфраструктурата се е забавила и това забавяне е снижавало бойните способности и е правилно невъзможно войските да си вършат тяхната работа. И бойната подготовка, и бойното дежурство. Не можем да си позволим да имаме 16 самолета и да нямаме построена инфраструктура, защото фирмите водят дела с години", посочи Запрянов.

А през това време България да е принудена да плаща на другите държави да съхраняват самолетите вместо да са на "Графа" - дали тази хипотеза ни се е разминала, още не можем да кажем. От април 2024-а година са започнали посещения за оценка на съоръженията.

Решението за това дали съоръженията са годни трябва да се чуе скоро. Защото двата от самолетите F-16 трябва да са в България до… има-няма месец и половина. "Изоставането се наваксва", увери преди дни пред комисията по отбрана за първи път като редовен министър Атанас Запрянов.

А надеждите за справяне с ремонта не са само заради хора като пилота ни на F-16 капитан Тодор Тодоров или авиационния техник капитан Светослава Върбанова, но и заради нуждата в България да има нова платформа, която да продължи традициите на 113-годишната ни бойна авиация. Във време, в които да имаш малко повече военна мощ не е излишно.

По публикацията работи: Яна Боянова
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени