Eмисия новини
от 12.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Водните загуби в етажната собственост се разпределят пропорционално на потреблението

Снимка: Георги Нейков

В края на 2024 г. загубите на вода в София са намалени до 37,4%. Целта на дружеството концесионер е до края на 2026-а те да се свият още – до 33 процента. Инвестициите, които се правят от "Софийска вода", възлизат на 15-20 млн. лева годишно.

Това съобщи пред БНР-Радио София Станислав Станев, заместник изпълнителен директор на дружеството.

"ВиК-инфраструктурата в столицата е над 3600 км, подменяме по 30-40 км годишно. Оборудвали сме системата с устройствата, които проследяват водоснабдяването, но разчитаме и клиентите да сигнализират. Стремим се да отстраняваме аварии и течове за максимално кратък период."

По думите на Станев, понякога подмяната на водопровод или отстраняването на теч са по-скъпи от цената на загубената вода, но се прави от грижа за природния ресурс.

"През миналата година над 400 хиляди българи имаха режим за водоснабдяване. Искаме никога да не се въвежда режим за клиентите ни", подчерта зам. изпълнителният директор на "Софийска вода". И напомни, че водата на софиянци е много качествена, може да се пие от чешмата, а цената (3,70 лв./куб.м) е сред най-ниските.

Станев разясни информацията от фактурите, както и как се осъществява присъединяване на нови потребители. И припомни, че веднъж на 3 месеца в сградите с етажна собственост се правят отчети и изравнителни сметки. Разпределението на загубите след общия водомер на входа на сградата се прави пропорционално на потреблението на съответните домакинства.

"Затова е важно при проблеми в сградата, те да се решават бързо. Нямаме желание да фактурираме вода, която се губи."

Клиентите могат да подадат и самоотчетени данни през мобилното приложение "Моята вода". След регистрация през него може да се получава своевременна информация и за аварии, качеството на водата, сметките.

За студената вода регулаторните органи още не са регламентирали задължение за дистанционни водомери, но когато данните се подават в реално време, сметките са най-точни, обясни Станев. (За топлата вода срокът за дистанционно отчитани уреди е 2027 г. - бел. ред.)

"Ние предлагаме инсталиране на водомери и клиентът няма задължение (такса) за периода на техния живот", уточни експертът.

Чуйте разговора на Божидар Янев.

По публикацията работи: Георги Нейков
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени