Eмисия новини
от 15.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Вземайте си я и изчезвайте, все едно е предмет!"

Здравната грижа като супермаркет – защо пациентът е последният, за когото се мисли?

Адвокат Мария Шаркова: Всеки пациент има право на второ мнение, разписано е в закона

| Интервю
Снимка: БГНЕС
Чуй новината! Чуй новината:

Пациентът е последният, за когото се мисли в здравната система.

Този коментар направи пред БНР специалистът по медицинско право адвокат Мария Шаркова.

"Често отношението е изключително патерналистично, без да се търси неговото мнение. Често чувам една мантра – защо пациентите имат толкова много права", посочи тя и обясни, че за разлика от медиците, които избират своята професия, "пациенти не ставаме по желание" и сме "най-уязвими в тази ситуация".

Пациентите не са виновни за това, че медицинските специалисти работят в тежки условия, допълни тя.

Според нея промените в системата следва да са такива, че "да не се търси само финансовата изгода от пациента, който попада във водовъртежа на системата".

В предаването "Хоризонт до обед" Мария Илиева, дъщеря на пострадала 83-годишна жена, разказа случая на майка си, която цял живот е работила като медицинска сестра. Случаят бе огласен в социалните мрежи и предизвика проверка на ИА "Медицински надзор".

Възрастната жена пада у дома и си чупи рамото. От "Бърза помощ" изказват съмнения за счупване, а лекарят ги насочва "много настойчиво към определена болница – Св. Анна". "В хаоса и паниката" приемат, майката постъпва в ортопедичното отделение, а там им обясняват, че рамото няма да зарасне, освен ако не се направи операция.

Майката е с 3 инсулта и други придружаващи заболявания, но единственият избор бил 2 000 или 4 000 лева за пластина или имплант. Запитани няма ли друга възможност, медиците обяснили, че това са единствените варианти.

"Аз се почувствах като в супермаркет, което е безумие. Не се прави така в 21 век в европейска държава!", сподели Илиева и добави, че лекарят "побеснял" като разбрал, че семейството ще търси второ мнение.

"Така каза – вземайте си я и изчезвайте, все едно е предмет!"

Недопустимо е близките да получават съвети от спешен медик за транспортиране в конкретна болница, коментира адв. Шаркова.

По отношение на второто мнение тя е категорична, че всеки пациент има право на такова и това е изрично разписано в Закона за здравето. По думите ѝ, лечебното заведение няма право да откаже съдействие по получаване на медицинската документация в търсене на второ мнение.

Медицинските специалисти обаче реагират с обида и тълкуват желанието за второ мнение като съмнение в квалификацията и способностите им, отчита Мария Шаркова.

Съвсем нормално е пациентите и техните близки да потърсят и друг съвет, подчерта тя.

Повече по темата чуйте в звуковия файл. 

По публикацията работи: Яна Боянова

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна