Eмисия новини
от 15.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Какви са новите помощни технологии и подходи за адаптация и пълноценен живот на деца с трудности в детското развитие?

Доц. Полина Михова: Трябва да има единен регистър за децата с комуникативни нарушения

Цвета Каменски: Екраните са изключително силен ресурс, който ние трябва да използваме

| Интервю
Снимка: Ирина Недева

Връчването на таблет на деца още на 6-месечна възраст меко казано е тревожен факт, заяви пред БНР доц. Полина Михова, ръководител на Департамент "Здравеопазване и социална работа" в НБУ. Тя напомни препоръките на СЗО, според които това е изцяло забранено до 3-годишна възраст, между 3 и 6 години максимумът е 15 мин., а за 10-годишните – половин час.

Препоръките обаче трудно се спазват заради заетостта и агресивното ежедневие на родителите, подчерта тя.  

В предаването "Хоризонт до обед" доц. Михова изтъкна, че липсва единен регистър за децата с комуникативни нарушения. Тя е категорична, че такъв трябва да има. "Ние се опираме на данни от статистика на Държавния логопедичен център – последните данни, които имаме, показват, че са се покачили на 26% децата с различни езикови и комуникативни нарушения", посочи тя, като отбеляза като проблем факта, че по-големият процент логопеди са концентрирани в София. По думите ѝ достъпът до такава грижа извън големите градове е силно ограничен, а там и стигмата е по-голяма.  

"Надявам се чрез нашите студенти и чрез обучението, което предлагаме, чрез това, че в НБУ единствено се предлагат курсове, свързани с телетерапия и асистиращи технологии, да можем да подсигурим адекватна помощ в цялата страна".

"Нашите познания се подобряват. Стигмата в обществото все пак се намалява под една или друга форма. Родителите са много по-добре информирани, търсят помощ почти веднага при засичане на някакъв проблем", изброи като положителни тенденции Полина Михова.


Не можем да избягаме от технологиите и екраните, те са интегрална част от нашето ежедневие, подчерта от своя страна Цвета Каменски от НБУ. Според нея екраните са изключително силен ресурс, който ние трябва да използваме. Трябва обаче да умеем да разграничим кой тип ползване е вреден и кой е полезен, смята тя и заяви категорично:

"Това може да бъде много подпомагащо развитието на детето".

В предаването "Хоризонт до обед" Каменски разказа за видеомоделирането и интерактивните игри за деца с комуникационни затруднения. По думите ѝ това е световна практика и тя присъства много в нашето ежедневие.

"Решихме да пресъздадем няколко социални ситуации. Много трудно за децата с аутизъм са уменията за социална комуникация, да се включат в игра, да работят в екип. Направихме видеомодули, които ще бъдат достъпни за специалисти и родители, за да могат те заедно с децата да се обучават в социални умения, умения за социална интеракция. Те ще са безплатни. Ние сме почти накрая на нашето начинание. Те ще бъдат изключително полезни за хората в провинцията. Ще има и възможност за консултация със специалист по използването на тези видеоматериали", разказа Каменски.

Цялото интервю на Ирина Недева с доц. Полина Михова и Цвета Каменски в предаването "Хоризонт до обед" чуйте в звуковия файл. 

По публикацията работи: Анастасия Крушева
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна