Eмисия новини
от 18.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Българин спечели Международния конкурс за пианисти "Панчо Владигеров"

17-годишният Ивайло Василев беше най-младият сред финалистите

| Репортаж
3
Наградените (от ляво - надясно): Лизавета Засимович, Иван Петрович-Поляк и Ивайло Василев
Снимка: НМА

Завърши първото столично издание на Международния конкурс за пианисти „Панчо Владигеров“. От началото през 1986 до неотдавна състезанието се провеждаше ту на национално, ту на международно ниво в Шумен, а тази година домакинството пое Националната музикална академия, която също носи името на патриарха на българската класика. 

Седемчленно жури, пристигнало от шест различни посоки на планетата, определи 24-ма участници в туровете "на живо" от общо 70 кандидатури, а на финала в неделя, 9 март, за разпределението на наградите се състезаваха трима: Лизавета Засимович от Беларус, Иван Петрович-Поляк от Хърватия и Ивайло Василев от България. Прекрасните млади пианисти, спечелили адмирациите и на журито, и на публиката, свириха като солисти на Академичния симфоничен оркестър с диригент Константин Илиевски – главния диригент на Симфоничния оркестър на БНР. 

Очакванията бяха големи, предвид участието и на български пианист, а награждаването минути след края на концерта потвърди очакванията на по-голямата част от присъстващите – 17-годишният Ивайло Василев спечели първата награда в това издание, както и приза на публиката, която гласува, докато журито заседаваше – това е парична награда на стойност 1000 евро и солов рецитал в НМА "Проф. Панчо Владигеров". Другите специални награди също са във вид на покани за концерти: той е избраникът на маестро Илиевски за солист на Радиооркестъра през следващия сезон, освен това ще се изяви като солист във Фестивала за камерна музика на Държавния симфоничен оркестър на Солун, ще има солови рецитали в рамките на Международния клавирен симпозиум в Стеленбош, Южна Африка, и концертно изпълнение като солист с Държавна опера Пловдив – сезон 2026/2027.

Втора награда получи Лизавета Засимович от Беларус, която спечели и специалната награда за най-добра интерпретация на творба от Панчо Владигеров. Тя беше избрана от Людмил Ангелов и за гост със солов рецитал в Международния клавирен фестивал “Пиано Екставаганца” 2026. 

Иван Петрович-Поляк от Хърватия остана трети, но получи също от специалните призове - Специалната награда „Steinway Piano Series“ му носи възможността за рецитал в цикъл от концерти в Тампа, Флорида, през следващия сезон. Специални награди бяха връчени и на още от участниците в конкурса, недостигнали до финал, но с отлично представяне в туровете.

Можем да се гордеем с организацията, която поднесе екипа на Музикалната академия. Благодарение на прякото излъчване в ютюб-канала на конкурса можеха да се проследят в реално време всички изпълнения – и тази възможност остава за всички любопитни да си сверят часовника с престижното международно жури. 

За предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт" Пилар Валеро от Испания, Наталия Трул от Русия и Борислава Танева – представителка на домакините, споделиха впечатленията си. 

Пилар Валеро, пианистка и професор по пиано в консерваторията в град Мурия, сподели:

„Мисля, че организацията е чудесна, наистина, бях изненадана, когато пристигнах, защото всичко е перфектно до най-малките детайли. Нивото на участниците в конкурса е много високо, но съм впечатлена как Музикалната академия се грижи за тях – да могат да репетират, да им е удобно. Самият факт, че са осигурени два различни оркестъра за полуфиналите и за финала, е истинско богатство – това е привилегия за всички тях. Трудно можеш да откриеш това в други конкурси, а аз съм журирала в Испания, в Италия и на други места. Мога спокойно да заявя, че това е на-добрият конкурс, на който съм била.

Трябва да призная, че не познавах музиката на Панчо Владигеров и това беше възможност за мен да чуя пиесите му "Елегия", "Хумореска", "Импровизация и токата" – в някои от тях вече съм влюбена и бих свирила. Виждаше се, че участниците в конкурса се бяха постарали да ги научат и някои от интерпретациите бяха много, много красиви. Отлична идея е голям композитор като Панчо Владигеров да бъде популяризиран по този начин. Това е важно и ми харесва!“

Наталия Трул е високо уважаван клавирен педагог в Московската консерватория, самата тя – носителка на сребърен медал от конкурса „Чайковски“ през 1986 г. -. годината, в която започва провеждането на нашия конкурс „Владигеров“. Чест гост в журитата на международни форуми, беше впечатляващо колко истински възхитена е Наталия Трул от организацията в НМА:

„Оценката ми е толкова позитивна, че нямам думи да я опиша. Всичко тук е на фантастично професионално ниво. Аз бях впечатлена от самото начало – дори само като си помисля за нещо, и виждам, че то вече е направено за мен. Може да ви се стори като шега, но дори това, че беше помислено къде да си оставим багажа, влизайки в залата да журираме, и имаше втори стол, а всеки от нас беше на отделна маса – това ми се случва за първи път в живота, а аз съм преминала през доста конкурси.

Дори най-малките подробности понякога са важни за комфорта по време на работа. И всичко останало – красивата зала, стрийминга в интернет, който е фантастичен и вече чета много коментари от Русия и други страни, където следят състезанието. И не на последно място – хората във Вашата страна са толкова мили, може би защото имаме близка душевност, но аз се чувствам като у дома си. И усещам някаква свобода, което не се случва често по другите конкурси.

Нивото на участниците е много добро. Може би не най-високото в сравнение със света, но съм много доволна, защото тук откривам няколко младежи с изявена индивидуалност. Добре подготвени са технически, понякога може би не са достатъчно фокусирани на сцената, но си личи характер. В наше време има много хора, които са свръх подготвени и изсвирват 120% от нотите, а след 15 минути усещам, че ми е достатъчно и не искам да ги слушам повече. "Велико! Фантастично!" – но… съжалявам! Стига ми. Бих казала дори, че някои от българските пианисти свирят толкова топло, просто говорят на публиката. И дори да им трябва още подготовка, за да се изградят като изпълнители, ако нямат индивидуалност – няма да успеят.

Панчо Владигеров е наистина голям композитор. Велик автор на ХХ в. Щастлива съм, че участниците имаха изискване задължително да свирят негови пиеси във втория тур, защото така те откриват тази музика, а за журито е по-лесно да оценява. В някои конкурси има задължителни съвременни пиеси, при които единственият поставен проблем е да ги научиш наизуст, но накрая излиза като лего. А тук музиката е жива, много човешка, с много цветове. Технически много трудна за пианистите, но някои от тях я представиха великолепно, защото е гениална – и можем да отсеем истински добрите интерпретации.“

Мнението на проф. Борислава Танева, която не само журира тази година, но и беше в основата на организацията на целия форум, можете да чуете в звуковия файл.


Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Горещи теми

Войната в Украйна